شهید سلیمانی برند گفتمان مقاومت است

در سومین نشست از سلسله نشست های «قهرمان ملت، قهرمان امت» موضوع «نظریه مقاومت» مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
شهید سلیمانی برند گفتمان مقاومت است

در سومین جلسه از سلسه نشست های مجازی «قهرمان ملت، قهرمان امت» مطرح شد:

گفتمان مقاومت مرزهای هویتی تمدن اسلامی را مشخص می کند/ شهید سلیمانی برند گفتمان مقاومت است.

به گزارش روابط عمومی کانون اندیشه جوان، حجت‌الاسلام احمد رهدار در سومین جلسه از سلسله نشست­های مجازی «قهرمان ملت، قهرمان امت» که با موضوع «نظریه مقاومت»در صفحه مجازی‌کانون اندیشه جوان به صورت زنده برگزار شد با اشاره به ضرورت پشتیبانی نظری از گفتمان مقاومت گفت: اگر ما نتوانیم برندهای تمدنی خودمان را پشتیبانی نظری کنیم، حداقل آسیبش این است که سرنوشت پروژه مقاومت با اظهار نظرهای شخصی گره می­خورد و در این حالت صرفا بر اساس یافته های تجربی پیشین در موقعیت های گوناگون حکم داده می­شود.

وی با اشاره به ساحت­های گوناگون نظریه مقاومت بیان کرد: درست است که یکی از برجسته­ترین ساحت­های مقاومت که سبب شده امروزه از نظریه مقاومت به عنوان یکی از مظاهر تمدن نوین اسلامی یاد کنیم ساحت مقاومت سخت و نظامی است، اما نباید از نظر دور داشت که تمامی این موفقیت­ها در نسبت عمیقی با یک پیوست فرهنگی قرارداشته­اند به گونه­ای که در سال ۲۰۱۵ وقتی از سپهبد شهید سلیمانی در خصوص عدم کسب توفیق در نبردهای سوریه در مقایسه با عراق سوال می­پرسد جواب فرمانده سپاه قدس به او این است که بنا به خواسته شما فعالیت­های سپاه قدس در سوریه صرفا در حوزه نظامی بوده و با پیوست فرهنگی همراه نشده است! بعد از آن دیدیم که با اضافه شدن این پیوست­های فرهنگی در سال۲۰۱۷ کم کم شاکله حکومت داعش از هم پاشیده شد.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در تبیین تفاوت مفهومی جهاد و مقاومت گفت: مفهوم مقاومت دارای دایره مفهومی وسیع­تری نسبت به مفهوم جهاد است. آنچه مفسران قرآن کریم از آیات جهاد بیان کرده اند غالبا در حوزه عملیات نظامی و مقاومت سخت  قراردارد و بسیار دشوار است که حوزه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را با این مفهوم بتوان توضیح داد. همچنین نباید از نظر دور داشت که متاسفانه مفهوم جهاد امروزه توسط گروه­های تکفیری سنی مصادره شده و در افکار عمومی با مفاهیمی نظیر خشونت و افراط و تروریسم همراه شده است. اما مفهوم مقاومت چنین نیست یعنی اولا دایره معنایی گسترده تری دارد و همچنین در فضای عمومی داخلی و بین المللی از این گفتمان به عنوان یک گفتمان معقول در مقابل غرب و تمدن غربی یاد می­شود. ما باید پرچمدار گفتمان مقاومت باشیم.

وی در بیان نسبت تمدن اسلامی با نظریه مقاومت افزود: تمدن­ها مبتنی بر امت­ها هستند و گفتمان مقاومت ظرفیت بسیار بالایی در امت­سازی دارد، همانطور که دیدیدم ملت­های ایران و عراق و سوریه و یمن و بحرین ذیل یک مفهوم به نام امت اسلامی به وحدت می­رسند. باید توجه داشت که تمدن­ها ماهیت­های مستقل دارند و به اصطلاح هر تمدنی غیریتی دارد یعنی مثلا تمدن اسلامی غیر از تمدن غربی است و این غیریت­ها هستند که مرز­های هویتی تمدن­ها را تفکیک می­نمایند. مقاومت گفتمانی است که به هویت و مرزهای هویتی تمدن اسلامی تعیّن می­بخشد.

رهدار در خاتمه این نشست بیان داشت : شهید سلیمانی مولود گفتمان مقاومت و جزو علل قوام ­بخش مقاومت است. او چهره بارز این عرصه و فرمانده این میدان است. عبارت «مکتب سلیمانی» در بیانات رهبر معظم انقلاب ناظر به دلالت های معرفتی مهمی است که یکی از مهمترینِ آنها قائم به شخص نبودن این گفتمان است؛ یعنی اشخاص در مکتب رنگ می­بازند و بقای مکتب را تضمین می­کنند. مکتب صورت نهادینه شده­ی امام مکتب است لذا این تحلیل که حاج قاسم یک شخصیت کاریزماتیک بوده و ویژگی های برجسته او صرفا به شخص او اعطا شده است، صحیح نیست. همانگونه که مکتب امام خمینی (ره) با ارتحال ایشان ادامه یافت مکتب سلیمانی نیز با شهادت او پرشور تر ادامه می­‌یابد.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.