حاج قاسم، مالک اشتر یا حمزه سید الشهدا؟

الان چند روز از شهادت حاج قاسم گذشته است و موج خروش و حرکت و بیداری انقلابی که بعد از شهادت این سردار نه تنها در ایران بلکه در عراق و جهان اسلام رخ داده
حاج قاسم، مالک اشتر یا حمزه سید الشهدا؟

نویسنده : عزیز نجف پور آقابیگلو ؛ رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

 

بعد از توفیقات مکرر مسلمین در صدر اسلام در مقابل کفار و بعد از پیروزی اولیه آنها در جنگ احد، با اشتباه برخی مسلمین و غفلت از تنگه احد، حمزه سیدالشهدا توسط کفار به شهادت رسید. بلافاصله بعد از شهادت حمزه، مسلمین خود را بازسازی کردند و به تعقیب کفار پرداختند و به در سایه ایمان و اتحاد به مرور قوی تر شدند و اسلام توسعه بیشتری یافت و کفار رو به اضمحلال نهادند و در نهایت به فتح الفتوح و اضمحلال کامل کفار و فتح مکه انجامید.

ولی زمانه مالک اشتر طور دیگری است. مالک در دوران افول تدریجی ایمان مسلمین قرار دارد و نه توسط کفار حربی، بلکه توسط فاسقین امت پیامبر به شهادت می‌رسد و بعد از شهادتش نه تنها بیداری اسلامی شکل نگرفت بلکه روز به روز بر غفلت مسلمین افزوده شد و جای خالی او هم پر نگردید و در نهایت به غربت و شهادت علی ع انجامید و شروعی شد بر اضمحلال حکومت اسلام ناب و شهادت ائمه و دوران غیبت و هجران تشیع.

حضرت امیر در مورد مالک میگوید: به خدا سوگند ، مرگ او اهل مغرب(شام) را عزّت بخشید و اهل مشرق(عراق) را خوار کرد و ادامه میدهد: دیگر مانند او را هرگز نخواهم دید.

الان چند روز از شهادت حاج قاسم گذشته است و موج خروش و حرکت و بیداری انقلابی که بعد از شهادت این سردار نه تنها در ایران بلکه در عراق و جهان اسلام رخ داده و فوج فوج جوانانی که شعار من قاسم سلیمانی هستم سر می‌دهند و کرور کرور سرداران سپاه که در صف ادامه راه و کار او هستند و شروع اضمحلال آمریکا و اخراجش از عراق و منطقه، همه و همه نشان میدهد که فتح الفتوح در پیش است و اینکه شرایط اخیر بیش از آنکه به دوران رکود و اضمحلال سالهای پایان حکومت امیرالمومنین ع شبیه باشد، به دوران صدر اسلام و قدرت گرفتن درخت اسلام ناب توسط خونهای شهدای بزرگی چون حمزه، شبیه تر است.
از دست دادن حمزه مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی بسی تلخ و سخت است.

ولی دوستان! نفس تازه کنیم که فتح الفتوح ها در پیش داریم…

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.