مدرک گرایی از موانع ازدواج

حل مشکلات اقتصادی از سوی دولت، لازمه فراهم ساختن زمینه ازدواج جوانان است. روح افزا وجود مشکلات اقتصادی، مسکن و اشتغال جوانان را مانعی برای ازدواج آنان عنوان کرد و گفت: دولت با برطرف ساختن مشکل اقتصادی، معیشتی، مسکن جوانان باید موانع را برطرف و زمینه ازدواج را فراهم سازد.

حل مشکلات اقتصادی از سوی دولت، لازمه فراهم ساختن زمینه ازدواج جوانان است. روح افزا وجود مشکلات اقتصادی، مسکن و اشتغال جوانان را مانعی برای ازدواج آنان عنوان کرد و گفت: دولت با برطرف ساختن مشکل اقتصادی، معیشتی، مسکن جوانان باید موانع را برطرف و زمینه ازدواج را فراهم سازد.

گفتگوی زنده «زنان، تحصیل و ازدواج» با حضور دکتر فرشته روح افزا عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان به همت کانون اندیشه جوان در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان برگزار شد.

در ابتدای این گفتگو روح افزا از تحصیلاتش می‌گوید که همچون دیگر افراد از سن ۶ یا ۷ سالگی تحصیلات خود را آغاز می‌کند و برای ادامه تحصیل در کنار بورسیه همسرش بورسیه می‌گیرد و به انگلستان می‌رود و دکترای الکترونیک را از دانشگاه انگلستان می‌گیرند، او در سن ۲۴ سالگی ازدواج می‌کند و دارای دو فرزند دختر و پسر می‌شود که هم اکنون مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه در زندگی اگر هدف مشخص باشد، سختی‌های بین راه آسان می‌شود و تحت تأثیر دیگران نخواهد بود، افزود: با وجود سختی‌های زندگی و تحصیل در خارج از کشور، به دور از تشویق‌های خانواده و محیط‌های خانوادگی و با وجود فرزندانمان توانستیم در کنار هم مشکلات زندگی را پشت سر گذاشته و تحصیلات خود را ادامه دهیم.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان یادآور شد: در کنار همه سختی‌ها همسر بنده غیر از دکترای مکانیکی که داشت، دو تا مدرک فوق دکترا گرفتند، ایشان دانشمند فضا بودند و در سال ۹۴ در عربستان سعودی روبوده شدند و آنجا به شهادت رسیدند.

روح افزا بیان کرد: هرگز تحصیل و سختی‌ها راه سبب نشد تا از تفریح، مهمانی و زندگی عادی، گردش‌های آخر هفته‌ها، شرکت در مراسم عبادی در ماه مبارک رمضان، محرم و دیگر مناسبت‌ها خلأیی وارد شود و در کنار تحصیل، همسر و فرزندانمان زندگی متعادل سپری می‌شد.

وی بر ضرورت ادامه یافتن روند یادگیری در هر سنی و هر شرایطی تأکید کرد و گفت: فعالیت ذهن لذت یادگیری را در انسان قوی می‌کند و فرد دانستن را دوست دارد و این موجب می‌شود فرد همیشه از فکر و ذهن و دانش ارتزاق نماید.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان خاطرنشان کرد: معتقد هستم که برای یادگرفتن باید به دنبال منبأ معتبر رفت و با دانش‌ها و مطالبی که در فضای اینترنتی است، مخالف هستم.

وی ادامه داد: در زندگی مشترک ما چون هدف من و همسرم یکی بود مشکلاتمان به راحتی حل می‌شد و ایشان برای اینکه بتوانم به وظایف خودم در رابطه با فرزندان، همسر، خانواده عمل کنم به من کمک می‌کردند و بهترین مشاوره برای همدیگر بودیم.

روح افزا بیان کرد: زندگی هر فردی مشکلات خاص خودش را دارد ولی وقتی زن و شوهر در کنار هم و همراه هم باشند، مشکلات به خوبی و بدون تنش برطرف خواهد شد.

مدرک گرایی مانع ازدواج جوانان است

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با پاسخ به این سوال که آیا با بالا رفتن سطح تحصیلات مانع ازدواج جونان می‌شود؟ گفت: تحصیلات مانعی براز ازدواج جوانان نیست ولی مدرک مانع ازدواج می‌شود، تحصیلات نمی‌شود متوقف شود چراکه کنار گذاشتن تحصیلات آغاز نادانی است و نمی‌تواند مانعی برای ازدواج باشد ولی مدرک گرایی مانع بزرگی برای ازدواج خواهد بود.

روح افزا با بیان اینکه نیاز انسان به زوج همچون تحصیلات یک بخشی از نیاز زندگی است، ادامه داد: مدرک گرایی توجیهی ندارد ولی به امر ازدواج لطمه می‌زند، فردی که به دنبال مدرک گرایی است؛ دنبال برتری جویی است و این آفتی برای زندگی مشترک است.

وی با تأکید بر اینکه در کنار دانش و کسب علم باید به دیگر نیازها توجه شود و دیگر کارهای زندگی خود را تعطیل نکنیم، اذعان داشت: باید برای زندگی، تفریح و سرگرمی‌های دیگر خود نیز زمان بگذاریم چراکه اگر چیزی را حذف کنیم زندگی خود را معطل کردیم و در نتیجه نمی رسیم.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان به بیان عواملی که سبب بالا رفتن سن ازدواج دختران شده است اشاره کرد و گفت: علت بالا رفتن سن ازدواج دختران فقط تحصیلات نیست، تحصیلات تأثیرگذار هست ولی همه گیر نیست، یکی از این عوامل مسائل فرهنگی جامعه است.

روح افزا یادآور شد: یکی از مشکلات این است که ما در سیستم آموزش و یادگیری حس رقابتی را داریم، این حس رقابت سبب ایجاد سرخوردگی می‌شود رقابت برای کسب علم سبب از بین رفتن لذت در این زمینه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مدرک گرایی سبب می‌شود تا فرد به دنبال پیدا کردن فردی هم سطح خود بگرددو در زندگی مشترک همواره در پی رقابت هستند و اینجااست که زندگی سخت می‌شود.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تأکید بر اینکه در زندگی مشترک باید به دنبال همراه باشیم، زن و مرد باید همدیگر را کامل کنند تا رشد نمایند، اگر بخواهیم در زندگی رقابتی جلو برویم به نتیجه نخواهیم رسید.

وی با تأکید بر اینکه تحصیلات نباید مانع ازدواج بشود، گفت: انسان دارای نیازهای مختلف است، دانشجویی و اندیشیدن جزو نیازهای فکری انسان است والبته نیاز به زوج یکی از دیگر چیزهایی است که خداوند در وجود انسان قرار داده است، خیلی از نیازهای ما در زندگی مشترک پاسخ خود را می‌گیرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

روح افزا تصریح کرد: زوج بودن مبنای خلقت ماست، ما زوج آفریده شده ایم و حتی خداوند، قرآن و ائمه معتقد هستند که انسان به دنیای دیگر غیر مادی هم بروند اساس زوجی آن فرقی نمی‌کند و نظام خانواده و زوجیت از نیازهای اساسی است

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به نقش جامعه و محیط در بالا رفتن سن ازدواج جوانان، بیان داشت: در جامعه وقتی تعریف از انسان موفق فردی است که خانه، ماشین و تحصیلات بالایی داشته باشد و از نظر مالی شرایط خوبی داشته باشد، این موارد سبب بالا رفتن سن ازدواج جوانان می‌شود.

روح افزا عنوان داشت: داشتن انگیزه غلط، تجمل گرایی در مراسم ازدواج، گرفتن جهیزیه، داشتن خانه، گرفتن سیسمونی گرفتن عکس در آتلیه‌ها و چشم و هم چشمی‌ها سبب شده تا روی قفل‌ها زنجیر بزنیم و در این راستا پدر و مادران مقصر هستند چون معنای زوجیت بودن را به فرزندان خود آموزش نداده اند.

وی ادامه داد: پدران و مادران ما خودشان به خوبی و درستی زندگی کرده اند و در زندگی مشترک همراه و همگام یکدیگر بوده اند، متأسفانه امروزه معیارهای زندگی تغییر کرده است.

دوست داشتن‌های کوتاه مدت مانع دیگر ازدواج جوانان است

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان یکی از موانع دیگر ازدواج را دوست داشتن عنوان کرد و گفت: امروزه جوانان ما نمی‌دانند چه کسی را دوست داشته باشند، دوست داشتن‌ها کوتاه مدت است؛ برای برخورد با این مانع باید ملاک دوست داشتن را اول باید پیدا کنیم و بعد بدانیم چه کسی را دوست داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید ملاک‌های ازدواج همچون پولدار بودن و خوشگل بودن تغییر پیدا کند، خاطرنشان کرد: در زندگی مشترک و انتخاب شریک زندگی باید اول خودمان را بشناسیم به معیارها و علاقه خود توجه کنیم و ملاک ما قضاوت دیگران نباشد.

روح افزا تصریح کرد: باید فن و دانش ملاک‌های دوست داشتن و علاقه را به جوانان خود بشناسانیم، باید به جوانان بیاموزیم.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در بخش دیگری از سخنانش عنوان داشت: باید به جوانان آگاهی بدهیم که از زندگی خود لذت ببرند، حضرت علی (ع) و فاطمه (س) از زندگی لذت می‌بردند زیرا عشق را درک کرده بودند و باید زندگی این بزرگان برای جوانان ما الگو باشد.

روح افزا بیان کرد: همه اتفاقات کربلا قبلاً پشت در خانه حضرت زهرا (س) افتاده است حتی وقتی زخمی است و می‌داند دارد شهید می‌شود، مبارزه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه در جامعه شاهد هستیم که پست ترین روش‌ها برای اشتغال به کار گرفته می‌شود، گفت: همه اینها نشان می‌دهد که ما راه را گم کرده ایم و با روش صحیح دنبال اهداف نمی‌رویم.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان به نقش دولت برای حل مسائل و مشکلات جوانان در زمینه ازدواج اشاره کرد و اذعان داشت: دولت باید مشکلات اقتصادی را حل کند و مسأله تورم و قمیت ها برطرف سازد.

حفظ کرامت زن لازمه رفع آسیب‌های پیش روی ازدواج جوانان است

وی در ادامه سخنانش بیان داشت: اگر این مشکلات در جامعه حل شود و زن تکریم شود و همچنین بانوان برای خودشان ارزش قائل شوند و جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدا کنند بسیاری از مشکلات و آسیب‌های پیش روی امر ازدواج جوانان برطرف می‌شود.

روح افزا تصریح کرد: بانوان باید جایگاه مهم خود را بداند و اجازه ندهند به خاطر کار کردن آلت دست دیگران قرار بگیرد.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: دولت باید آنقدر نظام اقتصادی را با ثبات نماید که زنان کرامت خود را بفهمند، حفظ کرامت زن به عنوان یک ارزش باید حفظ شود و در این زمینه نیاز به برنامه ریزی و فرهنگ سازی و آگاهی بخشی است.

دولت در پایین آوردن سن ازدواج جوانان نقش آفرین است

روح افزا به دغدغه مسکن جوانان اشاره کرد و گفت: از ابتدای شکل گیری ازدواج جوانان باید دولت مسکن رایگان در اختیار آنان قرار دهد تا باری از مشکلات جوانان برطرف شود و یکی از موانع ازدواج حل شود.

وی در پایان بیان داشت: در اختیار گذاشتن مسکن برای زوج‌های جوان به شکل گیری زندگیشان کمک می‌کند، تهیه مسکن، کمک به اشتغال و اقتصاد جوانان از سوی دولت بسیاری از موانع پیش روی ازدواج را حل و به پایین آمدن سن ازدواج جوانان کمک می‌کند.

 

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.