مکتب سلیمانی پروژه هویتی ناتمام گام دوم

در اولین نشست از سلسله نشست های «قهرمان ملت، قهرمان امت» موضوع «جریان های علمی شکل گرفته پس از شهادت سردار» مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
مکتب سلیمانی پروژه هویتی ناتمام گام دوم

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)  بیان کرد:

شهید سلیمانی و مکتب او پروژه هویتی ناتمام گام دوم انقلاب اسلامی است/ هویت مقاومتی یعنی ضرب امید در عمل.

به گزارش روابط عمومی کانون اندیشه جوان؛ با فرا رسیدن سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اولین نشست از سلسله‌ نشست‌های «قهرمان ملت، قهرمان امت» از سوی کانون اندیشه جوان با حضور دکتر سید مجید امامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به موضوع «شناخت جریان‌های علمی شکل گرفته پس از شهادت سردار» در قالب لایو اینستاگرامی برگزار شد.

دکتر سید مجید امامی در این نشست با اشاره به اینکه: شهید سلیمانی کانون تمرکز آرزوهای قاطبه جامعه ایران و بلکه تمام مشترکین در هویت مقاومت و انقلاب اسلامی چه در منطقه غرب آسیا و چه جهان، بوده و هست، بیان داشت: شهید سلیمانی در یک جایگاه متناقض نما در جامعه ایرانی ایستاده است؛ یعنی او علی رغم حضور کمرنگ رسانه ای و افول سرمایه های اجتماعی در جامعه ایران در دهه های گذشته بویژه دهه۹۰ به محبوب ترین چهره در میان مسئولین کشوری و لشکری بدل شده بود.

وی افزود: دلیل این محبوبیت آن است که شهید سلیمانی در جامعه اسلامی نماد ضرب امید در عمل بوده است. به این معنا که او  در میدان های نبرد در عرصه های گوناگون داخلی و خارجی با بست هویت مقاومتی و امید به رهایی از سختی ها و مشکلات، کنشگری مبتنی بر عزت و عمل امیدآفرین را دنبال می نمود.

عضو شورای راهبردی رادیو فرهنگ در ادامه گفت: پروژه ناتمام به معنای وجود آدرس درست و دقیق اما واصل نشده است. فرجام این پروژه ناتمام زمانی رقم خواهد خورد که هویت مقاومتی در جامعه اسلامی محقق شود. همچنین ادامه داد که: این هویت مقاومتی و هویت رهایی است که امید را در عمل ضرب کرده و در اوج سختی و تنگناها نشاط دعوت به رهایی از مشکلات  مینماید. یکی از مظاهر هویت مقاومتی ثبات قدم در مواجهه با دشمن عینی است و چنانچه این ثبات قدم وجود داشته باشد انتقام سخت راهگشا است. زمان یکه بتوانیم هویت مقاومتی رادر ابعاد فرهنگی و افکار عمومی پایدار کنیم هر عملی در جایگاه خودش خواه نبرد باشد و خواه مذاکره حتما پیامدهای مثبتی را در پی خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات  دانشگاه امام صادق (ع)در ادامه با اشاره به اینکه یکی از بلند ترین افقها درحوزه مطالعات میان رشته ای پرداختن به هویت مقاومتی جامعه اسلامی و ایرانی پیش از پرداخن به سخت افزار های مقاومت است؛  افزود: ادبیات مرسوم از توصیف شخصیت و مکتب شهید سلیمانی آنگونه که هست عاجز است. شهید سلیمانی اقتداری توأم با مظلومیت دارد چراکه پس از شهادت او فقدان برداشت صحیح از وضعیت جامعه ایران د رکلیت خودش سبب شد تا خوانش صحیحی نیز از پدیده ها تاریخی نظیر شهادت و تشییع پیکر او صورت نپذیرد.

وی ضمن انتقاد از فضای رسانه ای کشور در زمینه پرداختن به شهید سلیمانی در این ایام  گفت : فضای رسانه ای کشور و متولیان امر هنوز درک صحیح و مصیب به واقعی از وضعیت کنونی جامعه ایران و منطق عمل مردم در موقعیت ها و مناسبت های مختلف ندارند. به عنوان مثال در ماجرای تشییع پیکر شهید سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی فضای رسانه ای کشور تحلیل موفق و کارآمدی در خصوص قهرمان و ضد قهرمان یا حتی منطق قیام وقعود ملت نداشت و نهایتا بدون آنکه مقوله خطاپذیری نظام را تشریح نماید افول آن پدیده عظیم در تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی را رقم زد. شهید سلیمانی ذبیح انقلاب اسلامی است و نباید اورا مصادره به مطلوب نمود یا در توجیه ناکارآمدی ها از او هزینه شود.

وی همچنین به این مطلب اشاره کرد که در بحث پیرامون مفهوم مقاومت بایستی مانع، مهاجم و مسأله آزار دهنده برای مخاطب عینیت پیدا کند چرا که در غیر این صورت فرهنگ مقاومت به ضد خودش بدل میگردد و دعوت به مقاومت نتیجه عکس می دهد. وی افزود در رویکرد ضد سلطه باید روایت درون و بیرون توأمان باشد و وفادارن به انقلاب اسلامی باید مهاجم و مساله را در هر دو سطح مورد توجه قراردهند. فرآیند اصلاح اجتماعی از کف جامعه آغاز میشود. اینکه گفته میشود «الناس علی دین ملوکهم» در ساحت بیان نقش الهام بخشی صحنه گردانان عرصه اجتماع است.

در خاتمه این نشست دکتر امامی بیان داشت که برای عبور از ورطه ناکارآمدی باید اندیشه مقاومت بازاجتماعی شود لکن اجتماعی سازی فرهنگ مقاومت و مکتب شهید سلیمانی حتما با محدود شدن در تبلیغات محیطی و بدون توجه به مولفه های اساسی پروژه شهید سلیمانی و هویت مقاومتی اتفاق نخواهد افتاد.

 

 

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.