نشست دوم : میزان تحقق افق‌ های علوم شناختی

نشست مجازی چشم اندازهای علوم شناختی با موضوع «میزان تحقق افق‌های علوم شناختی» با حضور مهدی همازاده ابیانه در کانون اندیشه جوان بررسی می‌شود.
نشست دوم : میزان تحقق افق‌ های علوم شناختی

بیش از نیم قرن پیش، «انقلاب شناختی» با تکیه بر اصل تأثیرگذار «شناخت محاسبات است»، تحقیقات ذهن را از طریق تلاشی چندرشته‌ای به نام علم شناختی آغاز کرد. علی‌رغم آن که دیدگاه‌های متنوعی در مورد تعریف و دامنه علم مورد نظر وجود دارد، اما این علم جدید قرار بود موضوعی منسجم، روش‌های مکمل و نظریه‌های یکپارچه داشته باشد. با این حال، نشانه‌های متعدد نشان می‌دهد که در طول زمانی که گذشته، چشم‌انداز یک علم منسجم یکپارچه محقق نشده است.

پژوهش‌های برخی از محققان علوم شناختی نشان می‌دهد که برنامه چند رشته‌ای طراحی‌شده در انتقال به یک زمینه منسجم بین‌رشته‌ای بالغ شکست خورده است. و استدلال می‌کنند که کار تاسیس رشته‌ای به نام «علم شناختی» شکست خورده است. زیرا که علوم شناختی، وعده اکتشافات و اختراعات مهمی را به بشر داده بود که مهم‌ترین این وعده‌ها، هوشمندسازی مغز انسان بوده است. در مقابل این دیدگاه، برخی محققان معتقدند این رشته در هر دو جبهه تحقیقاتی و آموزشی در حال پیشرفت است و نویدبخش آینده است. آنان معتقدند ادعای دسته نخست از معیارها و روش‌شناسی خاصی که آنها برای به کارگیری انتخاب کرده‌اند، ناشی می‌شود، که نمی‌تواند پیشرفت چشمگیر این رشته تا به امروز و چشم‌اندازهای هیجان‌انگیز آینده را به تصویر بکشد.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز ‌سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲ با حضور مهدی همازاده ابیانه در نشستی مجازی تحت عنوان «میزان تحقق افق‌های علوم شناختی» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی _canoon_org@  به گفتگو بپردازیم

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.