نشست «کتاب‌خوان» سبک زندگی ایرانی_اسلامی

نشست کتاب‌خوان به همت کانون اندیشه جوان برگزار شد.

نشست اول از سلسله نشت‌های کتابخوان شنبه ۳ آذر ماه در کانون اندیشه جوان با حضور دکتر محمدرضا یقینی برگزار شد.

 

 

 

دکتر محمدرضا یقینی در ابتدای این نشست گفت: گاهی اخلاق را به معنای نظام رفتاری یک جمع به کار می بریم که با سبک زندگی می تواند همپوشانی داشته باشد. برخی گفته اند حقوق جنبه اجتماعی و اخلاق جنبه فردی دارد که البته مثال های نقض برای این حرف زیاد است. یک نکته این است که اخلاق ضمانت اجرایی ندارد اما ارزش های حقوقی توسط دولت ها و قانون گذاران تضمین می شود. این تمایز هم تمایز درستی نیست. موارد نقض این عقاید را در تفکر اسلامی شاهد هستیم. اخلاق لزوماً یک نظام ارزشی محسوب نمی شود.

وی در ادامه گفت: در یک جامعه کلاه بر سر گذاشتن نشانه احترام است و اما در برخی جوامع کلاه برداشتن نشانه احترام است. اگر اخلاق را این گونه نگاه کنیم می تواند نسبی باشد. برخی فیلسوفان فرهنگ، سبک زندگی و فرهنگ را منطبق می دانند. اما بهتر است بگوییم سبک زندگی متأثر از فرهنگ است. آدلر سبک زندگی را همان ایدئولوژی می دانست که به نظر می رسد خیلی دقیق نباشد. نظام رفتاری ریشه در سلیقه ها دارد. وقتی فردی در یک جمعی قرار گرفت خود به خود ترجیحاتی در این جمع به وجود می آید. این می شود سبک زندگی این جمع.

محمدرضا یقینی همچنین گفت: اگر فردی را نشناسیم از روی رفتارها و انتخاب هایش تشخیص می دهیم که عضو کدام گروه اجتماعی است. اخلاق و آداب اجتماعی با فرهنگ و دین تمایز دارد. تعریفی که از سبک زندگی ارائه شده با تعریف پیر بوردیو هماهنگ است که این تعریف عبارت است از الگوی همگرا یا کلیت تام یا مجموعه منظمی از رفتارهای درونی یا بیرونی، وضع های اجتماعی و دارایی ها که فرد یا گروه بر مبنای پاره ای از تمایلات و ترجیح هایشان وارد تعامل با شرایط محیطی شان می شوند. این تعریف به طور خلاصه می شود الگوی نظام مند کنش های مرجع.

وی اضافه کرد: هر چه دایره دین را وسیع تر بدانیم و نگاه حداکثری به دین داشته باشیم تأثیر آن در سبک زندگی ما بیشتر خواهد بود. در مورد سایر ادیان خیلی نمی توانیم نگاه حداکثری داشته باشیم اما در اسلام می توانیم این نگاه حداکثری را داشته باشیم. این کتاب یک زیر عنوان هم دارد که عبارت است از مطالعه موردی شرکت کنندگان در جلسه ای مذهبی. بخش اول کتاب به بررسی نظریه دین و سبک زندگی می پردازد و بخش دوم آن هم به مطالعه موردی شرکت کنندگان در جلسه ای مذهبی اختصاص دارد. به نظر می رسد.

در ادامه نشست ارائه دانشجویی اول پیرامون کتاب «طعم خوش اخلاق در خانواده» برگزار گردید. عطاءالله باباپور در این ارائه دانشجویی گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه سبک زندگی، خانواده است و اصلاح سبک زندگی در خانواده منجر به اصلاح سبک زندگی در جامعه می شود. نویسنده کتاب درباره مقوله های اخلاقی بین همسران پرداخته اند. در این کتاب به اخلاق در گفتگو، اخلاق در حل تعارض بین فردی، اخلاق در برقراری ارتباط با خارج سیستم خانواده، اخلاق در امور اقتصادی، اخلاق در امور جنسی و اخلاق در مدیریت خانواده و ایفای نقش پرداخته اند.

وی سپس خاطرنشان کرد: نویسنده با ظرافت و با نگاه کاربردی به این موضوعات که همه این محورها در آمار طلاق نقش دارند پرداخته است. یک نکته پیرامون این کتاب این است که دارای عمق پژوهشی نیست و مناسب مخاطبی است که می خواهد با مطالعه یک کتاب ۱۰۰ صفحه ای این مشکلات را در زندگی خودش حل کند. در بازار امروز کتاب های روانشناسی کتاب های پر فروشی هستند. این کتاب هم خواسته در این مسیر قرار گیرد اما اشتباه فاحشی مرتکب شده است. مخاطب امروز مباحث روانشناسی و خانواده را به صورت فانتزی و به تعبیری نسل سومی می پسندد اما نویسنده به شکل پژوهشی به این موضوعات پرداخته است.

عطاءالله باباپور همچنین عنوان کرد: نویسنده در بعضی موارد زود از مطلب عبور می کنند. این کتاب در چاپ و نشر هم یک گام از بازار عقب است. در جلد سعی کرده اند جذابیتی برای مخاطب جوان ایجاد کنند اما در بازار می بینیم که کتبی که در این حوزه هستند از تصاویر و متن های بریده استفاده می کنند اما در این کتاب استفاده نشده است. همچنین کتب روانشناسی امروز در بازار بیشتر در ابعاد جیبی و پالتویی هستند. اگر این نکات رعایت می شد این اثر می توانست برای مخاطب عام کاربرد داشته باشد.

دومین ارائه دانشجویی توسط محمد امین سوهانی درباره کتاب «رستاخیز جان» صورت گرفت. وی گفت: این کتاب مجموعه مقالات شهید آوینی است که بعد از شهادت شان جمع آوری شده است. با ظهور انقلاب اسلامی دگرگونی ای ایجاد شد برای برقرار کردن نسبتی جدید با عالم و از این جهت انقلاب ما شباهتی با دوران رنسانس و روشنگری دارد. شهید آینی معتقد بود که انقلاب اسلامی سعی دارد نسبت جدیدی با عالم برقرار کند و بسیاری از حوادث آینده که با ظهور مرتبط اند، معلول انقلاب اسلامی هستند. شهید آوینی در این کتاب به رمان، تکنولوژی، تئاتر و نسبت آن ها با انقلاب اسلامی می پردازد. این کتاب می تواند به ما کمک کند و در انتخاب هایمان در عصری که زندگی می کنیم تأثیرگذار باشد.

ارائه سوم نشست به کتاب «بررسی سیره اخلاقی و تربیتی امام موسی صدر» اختصاص داشت که توسط علی وثوقی صورت گرفت. وی گفت: در این کتاب از فرمایشات حضرت آیت الله جوادی آملی (حفظه الله)، دکتر مهدی محقق، آیت الله علوی بروجردی، آیت الله اعرافی و … استفاده شده است. این کتاب در ۳ دسته زندگی امام موسی صدر را بیان کرده است. ابتدا سبک زندگی، سپس سبک زندگی ایشان به صورت عملیاتی و مصداقی و در نهایت اندیشه امام موسی صدر. یکی از نکات قابل توجه در سیره ایشان این است که امام موسی صدر به این دلیل به دانشگاه می رفت تا بتواند بر دانشگاه تأثیر بگذارد. آیت الله جوادی آملی پیرامون ایشان می گویند وظیفه ما و شما این است که آثار ایشان را همچون چراغی روشن زنده نگاه داریم.

 

فیلم کامل نشست را اینجا ببینید.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.