الگوی کارآمد برای اشتغال زنان نداریم

نگاه دولتمردان ما به اشتغال زنان همانند نگاه آنان به اشتغال مردان است، ما خواستار حضور و تاثیر نقش آنان بر اقتصاد جامعه هستیم بدون اینکه حمایت از او کنیم و با در نظرگرفتن شرایط و ویژگی های او برنامه ریزی و سیاستگذاری کنیم.

 

 

نشست «جایگاه زن در اقتصاد ایران اسلامی» با سخنرانی دکتر لیلاسادات زعفرانچی، عضو کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورای تحول در شورای انقلاب فرهنگی و دکتر فاطمه مقیمی، اولین بانوی بنیانگذار صنعت کشتیرانی و حمل ونقل خصوصی و کارآفرین برتر جهان اسلام صبح دوشنبه ۲۵ تیرماه، در کانون اندیشه جوان برگزار شد.

لیلاسادات زعفرانچی، که یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود به بیان نکاتی درباره اقتصاد خانواده و اشتغال زنان پرداخت و اظهار کرد: خوشحالم که موضوعی با این اهمیت مورد توجه قرار گرفته است؛ چراکه اقتصاد خانوار و اشتغال زنان از مباحثی است که بعضا مشکلاتی در زمینه طرح آن در فضای بین رشته‌ای وجود دارد. دلیل این وضعیت این است که مباحث اقتصادی در یک فضای ریاضی مطرح می‌شوند و این باعث سخت شدن تعاملات با سایر علوم می‌شود؛ بنابراین مباحث ما در فضای بین‌رشته‌ای همانند اقتصاد خانواده باید به صورت تلطیف شده‌تر باشد و مطالب در این زمینه را به شکل ساده‌تر بیان کنیم.

زعفرانچی در ادامه گفت: هنر آشپزی که بانوی منزل به وسیله آن در منزل تولید مطلوبیت می‎کند یا موضوعی همانند پرورش نسل را نمی‎توان با کار بازاری مقایسه کرد؛ بنابراین سیاست‌های بازار کار برای افزایش دستمزد زن و مرد باید متفاوت اعمال شود؛ چراکه معمولا کشش زن و مرد متفاوت است .

وی ضمن اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی زنان از سال ۵۰ تاکنون افزود: ما به این نتیجه می رسیم که نقش و شخصیت زن کمترین سهم را در سیاست های دولت ها داشته اند.

ایشان با تاکید بر متفاوت بودن هویت اشتغال زنان با هویت اشتغال مردان، افزودند: باید به این مقوله ی بسیار مهم و حیاتی توجه بیشتری شود و سعی در به رسمیت شناختن این هویت از سوی دولت ها نمود.

 

هنر آشپزی که بانوی منزل به وسیله آن در منزل تولید مطلوبیت می‎کند یا موضوعی همانند پرورش نسل را نمی‎توان با کار بازاری مقایسه کرد؛ بنابراین سیاست‌های بازار کار برای افزایش دستمزد زن و مرد باید متفاوت اعمال شود؛ چراکه معمولا کشش زن و مرد متفاوت است .

 

زعفرانچی اظهارکرد: هر چقدر واسطه­های شغلی یک نفر کمتر باشد احساسِ امنیتِ بیشتری خواهد کرد، به همین دلیل است که زنان به مراتب بیشتر از مردان به حوزۀ کارآفرینی و مشاغل خویش فرما علاقمند هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همواره در بحث های اقتصادی و اشتغال زنان از سوی دولتمردان به صورت شعارگونه رفتار می شود، گفت: هنوز بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ الگوی کارآمد، ارزشمند و مطابق دغدغه های انقلاب برای اشتغال زنان نداریم.

نگاه دولتمردان ما به اشتغال زنان همانند نگاه آنان به اشتغال مردان است، ما خواستار حضور و تاثیر نقش آنان بر اقتصاد جامعه هستیم بدون اینکه حمایت از او کنیم و با در نظرگرفتن شرایط و ویژگی های او برنامه ریزی و سیاستگذاری کنیم.

وقتی از او می خواهیم مزیت نسبی اش را در حوزه ی مادری و همسری پاس بدارد، دولت ها به عنوان حاکمیت لازم است که این مسیر را برای او تسهیل نمایند.

وی افزود: مناسبات شغل آفرینی و توازن ایجاد شغل در کشور دارای اشکالاتی ست که روی آوردن افراد به درآمدهای غیرکاری اثبات این ادعاست.

همچنین دکتر زعفرانچی با اشاره به اینکه سیاستگذاری ها در جامعه باید بر روی هسته ای به نام خانواده شکل بگیرند گفت: لزوم وجود توازن بین مرد و زن ناظر به این نوع نگاه است.

وی تصریح کرد: اگر بنیان معرفتی ما  بنیانِ معرفتیِ ارزشی دینی است، این دین برای پاسداشتِ مقام مادری و همسری از نظر اقتصادی دستورالعمل دارد. زن مسلمان ایرانی در هنگام تصمیم گیری و برنامه ریزی ها توجه به حفظ کرامت فردی، اجتماعی، خانوادگی و مادری درکنار هم دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: احساس نیاز زنان برای حضور در اجتماع را نباید همواره با شغل گره بزنیم و آن را در حد یک شغل پایین آوریم، گاهی حضور در اجتماعات و پدیده های اجتماعی همچون راهپیمایی نیز برای رفع این احساس مفید و موثر است.

دکتر زعفرانچی در پایان علت کم توفیق بودن سیاست های مختلف در حوزه بازارکار زنان را نگاه همگون و یکسان به قشر زنان عنوان کرد و افزود: سیاستگذاری ها، تصمیمات و برنامه ریزی ها در این حوزه باید با توجه ویژگی ها و شرایط این قشر گسترده و عظیم صورت پذیرد.

و یکپارچه نگاه کردن به این جمعیت و نسخه ای واحد پیچیدن برای همه، کاری غیرعقلایی، غیرمنطقی و غلط است و باید به زوایای پنهان و طیف های مختلف آنان توجه صورت گیرد.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.