صوت نشست مجازی از اربعین تا ظهور

صوت نشست مجازی از اربعین تا ظهور

پیاده‌روی اربعین، یکی از مناسک مهم مذهبی شیعیان است که هر ساله برگزار می‌شود. اربعین به عنوان یک از مناسک مذهبی در امتداد واقعه عاشورا تعریف می‌شود. هدف اساسی در مناسک مذهبی، آن است که امتداد آن رویداد و خاستگاه اولیه آن مناسک را نشان بدهد. مناسک اربعین، خود را در امتداد رویداد عاشورا نشان می‌دهد.

به عقیده برخی محققان، قیام عاشورا دارای کارکردها و ظرفیت‌های تمدنی است و پدیده اربعین نیز در تداوم و احیای پیام عاشورا، دارای همان ظرفیت‌ها و کارکردهاست. این کارکردها بدین شرح است: کارکرد هویت‌بخشی، کارکرد انسجام‌بخشی، کارکرد تربیت اخلاقی، کارکرد تعمیق معنویت، کارکرد افزایش دامنه آگاهی یا معرفت‌بخشی و آگاهی‌بخشی، کارکرد کل‌نگری و جهانی‌اندیشی و کارکرد اقتدارآفرینی.

در سال‌های اخیر پیاده‌روی اربعین گسترش زیادی یافته و جمعیت فراوانی را به خود جلب کرده و به زعم برخی محققان اربعین را می‌توان جریان آماده‌کننده ظهور است. پیاده‌روی اربعین همواره مورد سانسور رسانه‌های بزرگ دنیا به خصوص رسانه‌های غربی قرار گرفته است. برخی محققان از اربعین به مثابه یک رسانه دینی یاد می‌کنند و بر این اعتقادند که پیاده‌روی اربعین خود می‌تواند نقش رسانه را برای انتقال پیام خود بر عهده گیرد.در نتیجه پیاده‌روی اربعین به عنوان یک رسانه، پیام شیعیان را با زبانی گویا انتقال می‌دهد و در عین حال از مولفه‌های ساختار رسانه برخوردار است.

صوت نشست مجازی از اربعین تا ظهوربا موضوع «بررسی کارکردها و ظرفیت‌های تمدنی راهپیمایی اربعین» با حضور احمد رهدار را بشنوید.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.