نشست مجازی در هوای مهاجرت

نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع « ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» و «زمینه های فرهنگی مهاجرت» با حضور علیرضا بلیغ و میثم مهدیار در بستر اسکایپ برگزار می‌شود.
نشست مجازی در هوای مهاجرت

مهاجرت پديده‌اي چند بعدي است که دلايل متعددي بر آن مترتب است. محققان عوامل متعددی را در خصوص مهاجرت نخبگان ایرانی برشمردند. بخش مهمي از این عوامل مربوط مشكلات اقتصادي و ناشي از وضعیت کلي اقتصادي کشور است. اما علاوه بر وضعیت اقتصادی، پژوهشگران از ضعف ساختار اداری و آموزشی نیز یاد می‌کنند که ما از آن با عنوان ساختار حکمرانی تعبیر می‌کنیم

ايران به عنوان يكي از کشورهاي درحال توسعه که بخشی از جمعیت آن را جوانان در حال تحصیل و همچنین فارغ التحصیلان دانشگاهي تشکیل می دهند؛ با مشكلات خاصی در زمینه امور افراد تحصیل کرده از جمله خروج درصدي از اين افراد به خارج از کشور به منظور ادامه تحصیل روبه‌روست. اين روند خروج تحصیل کردگان علمي که در اصطلاح، «مهاجرت نخبگان» يا به عبارت بدبینانه‌تر فرار مغزها نامیده مي‌شود، در سالیان اخیر رشد قابل ملاحظه‌اي داشته است اين مسئله در کشور ايران نیز در حال تبديل شدن به يک بحران می‌باشد. در همین راستا پرداختن به این موضوع برای دانشجویان که یکی از اقشار مهم مهاجر هستند، ضروری می‌نماید.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روزهای یک شنبه و دوشنبه ۱۸و ۱۹ دی ماه ساعت ۲۰ و ۱۶:۳۰ با حضور علیرضا بلیغ و میثم مهدیار در نشست‌های مجازی تحت عنوان «ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» و «زمینه های فرهنگی مهاجرت» در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX  به گفتگو بپردازیم.

 

 

 

 

نشست اول مجازی در هوای مهاجرت: ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت

نشست اول مجازی در هوای مهاجرت: ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت

پدیده مهاجرت قرن های متمادی وجود داشته است و در دهه ‏های اخیر با رشد فناوری‏ های جدید و توسعه جوامع؛ بروز جنگ ها و درگیری‏ ها، حوادث طبیعی و تغییرات جوی بیشتر شده است و برخی عصر جدید را عصر مهاجرت بنامند. امروزه مهاجرت به عنوان یک مساله کلان سیاستی و حکمرانی چه در سطح ملی و چه در سطح بین‏المللی برای کشورهای مختلف مطرح است.

این مساله برای ایران از اهمیت دوچندانی برخوردار است. چرا که از طرفی با حضور پرتعداد مهاجران و پناهندگان از کشورهای همسایه مواجهه بوده و از طرف دیگر با مهاجرت های دانشجویی، شغلی و اجباری از کشور به دلایل اقتصادی، فرهنگی، زیست‏ محیطی و سیاسی روبه رو بوده است. به همین دلایل مهاجرت در ایران به یک مساله سیاسی اولویت‏ دار تبدیل شده است.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز یک شنبه ۱۸دی ماه ساعت ۲۰ با حضور علیرضا بلیغ در نشستی مجازی با عنوان « ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم.

نشست دوم مجازی در هوای مهاجرت: زمینه‌های فرهنگی مهاجرت

نشست دوم مجازی در هوای مهاجرت: زمینه‌های فرهنگی مهاجرت

مهاجرت به عنوان یکی از موضوعات محوری علوم انسانی و اجتماعی, پدیده ای است که هم در کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه صورت می گیرد با این تفاوت که زمینه های ایجاد این پدیده متفاوت است. در میان افرادی که در گروه های سنی مختلف اقدام به مهاجرت می کنند, نقش جوانان به عنوان, سرمایه انسانی و اعضای فعال جامعه که بخش مهمی از نیروی کارآمد جامعه را تشکیل می دهند, همواره بسیار پر رنگ بوده است.

مهاجرت همواره در طول تاریخ و در جوامع گوناگون پدیده ای مرسوم بوده اما امروزه روند تصاعدی مهاجران به ویژه دانشجویان زنگ خطری برای پیشرفت کشورهای در حال توسعه مانند ایران تلقی می گردد. یکی از عوامل مهاجرت ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد. از همین روی شناخت زمینه های فرهنگی مهاجرت میتواند کمـک مـؤثري به دولت براي بهبود وضع مهاجرت داشته باشد تا از یک طرف عوامل مثبـت را شناسـایی و از طرف دیگر آنها را در کشور توسعه بخشد و از میزان مهـاجرت بکاهد.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز دوشنبه ۱۹ دی ماه ساعت۱۶:۳۰با حضور میثم مهدیار در نشستی مجازی با عنوان «زمینه‌های فرهنگی مهاجرت» در بستر اسکایپ به نشانی  https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.