نشست مجازی سیاست در بستر ادبیات

نشست مجازی سیاست در بستر ادبیات با موضوع «داستان سیاسی در ایران» با حضور محمد حنیف در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان برگزار می‌شود.
نشست مجازی سیاست در بستر ادبیات

همواره تصور می‌شود اتفاقات سیاسی را باید در لابلای متون و اسناد تاریخی جستجو کرد اما در بسیاری از اوقات، اطلاعات تاریخی و اجتماعی مهمی از ادوار تاریخی را می‌توان از قلم و هنر هنرمندان و داستان‌نویسان دریافت کرد. از جمله آثاری که اطلاعات تاریخی مناسبی از تاریخ در اختیار ما می‌گذارند، رمان‌ها و داستان‌هایی است که با رنگ و نشان سیاسی نوشته شدند: «داستان سیاسی».

داستان‌نویسان ایرانی عمدتا از سیاست تاثیر پذیرفته‌اند. به عبارتی خلق اولین آثار داستانی در ایران، نه تنها سبب حرکت‌های سیاسی جامعه نبوده‌اند، که بعد از وقوع انقلاب مشروطه و پیش‌تر از آن، به هنگام تحولات مربوط به ورود مظاهر فرهنگی غرب به ایران به وقوع پیوسته‌اند. به‌طور کلی در هر دوره سیاسی (دوره قاجاریه، مشروطه، کودتاها، دوران حکومت پهلوی‌ها و فضای انقلابی ایران و جنگ تحمیلی) داستان‌هایی نگاشته شده که تاثیر روح سیاسی زمانه در آن آشکار است و اوضاع سیاسی و اجتماعی همواره در انتخاب موضوعات و مضامین داستانی تاثیر آشکاری داشته است.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز یکشنبه ۶ شهریور ماه ساعت ۲۱ با حضور محمد حنیف در نشستی مجازی با عنوان «داستان سیاسی در ایران» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی _canoon_org@  به گفتگو بپردازیم.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.