نشست مجازی علم نافع

نشست مجازی از نشست‌های علم نافع با موضوع «علم نافع در مدارس و دانشگاه ها» با حضور محمدرضا یقینی در کانون اندیشه جوان برگزار می‌شود.
نشست مجازی علم نافع

اگر نگاهی کوتاه و گذرا به اندیشه رهبر معظم انقلاب در رابطه با علم‌آموزی داشته باشیم، شاهد منظومه‌ای از دال‌های مختلف خواهیم بود که برخی از آنها عبارتند از: لزوم پیشرفت علمی، لزوم تکریم اهل علمی، جهاد علمی، جنبش نرم‌افزاری، تحول در علوم انسانی و… که هر کدام از این موارد توضیحات مفصل خود را می‌طلبد.

یکی از دال‌های مهم در اندیشه رهبر معظم انقلاب نسبت به علم و علم‌آموزی به «نافع بودن» علوم باز می‌گردد که این موضوع نتایج عملی خاص خود را به همراه داشته است. یکی از شاخص‌های علم نافع از نظر رهبر انقلاب، «آینده‌نگر» بودن آن است. ایشان در دیدار با روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری بر این نکته تاکید کردند:«دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع است؛ نه فقط برای حال کشور، بلکه برای ده سال بعد و بیست سال بعد کشور علم باید، هم نیاز امروز را تأمین کند، هم نیاز آینده را؛ این آینده را حدس بزنید، محاسبه کنید ببینید چه چیزی لازم داریم».

شاخص دیگری که علم مطلوب در دانشگاه و مدارس باید داشته باشد، «کاربردی» بودن آن است. رهبر معظم انقلاب معتقدند علم، مقدمه‌‌ عمل است؛ علم نافع عبارت است از آن علمى که به کار کشور بیاید و مفید براى حل مشکلات کشور باشد. از همین روی پرداختن به مساله شاخصه‌های علم نافع در مدارس و دانشگاه‌ها با رویکرد مقام معظم رهبری با توجه به نام گذاری سال جاری به سال دانش‌بنیان ضرورت تام دارد.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ماه ساعت ۱۸ با حضور محمدرضا یقینی در نشستی مجازی تحت عنوان «علم نافع در مدارس و دانشگاه ها» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی _canoon_org@  به گفتگو بپردازیم.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.