پیش‌مطالعه/ پیشنهاد مطالعه کتاب برای همایش «استقلال و ارزش‌های جهانی»

با توجه به برگزاری همایش “استقلال و ارزش‌های جهانی” مطالعه کتاب‌های زیر که به همت کانون اندیشه جوان منتشر شده به جهت پیش‌مطالعه و دانش‌افزایی پیرامون موضوع همایش پیشنهاد می‌گردد.

 

 

 

 

کتاب «یک قرن ارتباط و تأثیر تحولات جهانی بر این رابطه»، «نوشته‌ی دکتر علی‌اکبر ولایتی»

آمریکایی‌ها که در زیر لوای پرچمی حامل دو شعار مظلوم‌پسند «مبارزة ضداستعماری» و پایه‌گذاری «نهضت ضدبرده‌داری»، پای به عرصة سیاست بین‌المللی گذاشته بودند، اولین روابط رسمی خود با ایران را با اقدام میرزاتقی خان امیرکبیر در سال ۱۲۶۷ق /۱۸۵۱م  آغاز نمودند که طبق آن به دولت امریکا اجازة حضور رسمی در خلیج فارس و حق تاسیس کنسولگری در بوشهر داده شد؛ مجوزی که تا پیش از آن، تنها انگلیسی‌ها از آن بهره‌مند بودند. اما آن پرچم و آن شعارهای فریبانه نقابی بود که امریکا را قادر ساخت به مدت یک قرن نمایشی سودمند را اجرا نموده و از قِبَلِ آن ثروتی هنگفت را روانة خزانه‌داری خود کند.
«یک قرن ارتباط» توضیح و تفسیری جامع بر روابط دولت‌های ایران و امریکا از آغاز –دوران قاجار- تا امروز را ارائه داده و به بررسی آن در دوره‌های مختلفی از جمله عهد مشروطه، جنگ جهانی اول، دورة پهلوی اول، جنگ جهانی دوم، دورة اول و دوم جنگ سرد و بالاخره دوران انقلاب اسلامی و پس از آن می پردازد.

 

 

 

 

کتاب «ارتباط ایران و آمریکا»، «نوشته‌ی رجبعلی اخترشهر»

مولف دیدگاه‌های غرض ورز و یکسویه‌ای را که در ارتباط میان این دو کشور وجود دارد کنار گذاشته، به بررسی نوع، ضرورت، مزایا و معضلات وجود یا عدم وجود آن پرداخته است. از این رو، فصل آغازین کتاب، مسالة ارتباط در اسلام را مورد نظر قرارداده، نقبی به دوران پیامبر می‌زند و در گام نخست، اهمیت ایجاد ارتباط را برای مخاطب روشن ساخته و در نهایت هم مواضع و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را متذکر می‌گردد. در بخش بعدی، تاریخچه‌ای از روابط میان دو کشور ذکر شده و به زمان انقلاب اسلامی می‌رسد. با پرداختی جزءبه‌جزء، رویدادهای سیاسی مهمی را که در این زمینه جریان‌ساز بوده‌اند موشکافی کرده و در نهایت به بررسی دو دیدگاه متضاد، اما رایج میان احزاب سیاسی می‌پردازد که یکی بر لزوم ایجاد این ارتباط صحه گذاشته و دیگری با نفی آن، تعارضات موجود میان هدف دو کشور را اساسی‌ترین مانع ثمربخش بودن چنین رابطه‌ای به شمار می‌آورند.

 

 

 

 

 

کتاب «ایرانی که می‌تواند بگوید نه‌!»، «نوشته‌ی رضا ثانی»

اکنون بیش از نیم قرن از اعلام موجودیت رژیم اشغال‌گر قدس در سرزمین فلسطین می‌گذرد. صهیونیسم که طی یک فرایند ملت‌سازی، برنامة مهاجرت یهودیان از نقاط مختلف جهان به فلسطین را به قیمت بیرون کردن ساکنین اصلی این سرزمین از میهن‌شان مهیا ساخته و ساختار نامشروع رژیم خود را در آن شکل داده است؛ به رغم قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد بازپس دادن تمامی اراضی اشغال شده، حاضر به تبعیت از قوانین نبوده است. صدالبته که چنین مقاومت‌هایی از سوی اسرائیل، بدون حمایت‌های پنهان و آشکار امریکا غیرممکن بوده است. از آنجا که جمهوری اسلامی ایران این رژیم را به رسمیت نشناخته و استراتژی خود را بر محو کامل حاکمیت این رژیم غاصب بنا کرده است، مخالفت خود را با مذاکرات صلح خاورمیانه نیز اعلام داشته است. در این کتاب با مواضع دولت ایران در برابر رژیم صهیونیستی آشنا می‌شوید.

 

 

کتاب «جزایر سه گانه ایرانی (پیشینه تاریخی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک)»، «نوشته‌ی محمود عرب‌اسماعیلی و سلمان قاسمیان»

در گذر تاریخ، آب‌های نیلگون خلیج فارس و جزایر آن، به دلیل موقعیت راهبردیشان، صحنه طمع‌ورزی‌های استعمارگران بوده است؛ حتی بعد از خروج انگلستان از منطقه و آغاز امواج جدید استعماری، نقشه‌های استثمارگرانه آنها از طریق تحریک برخی کشورهای منطقه و تشویق آنها به تنش‌آفرینی، به شکل سیاست‌های تجزیه‌طلبانه دنبال شده است. در همین راستا شبهه‌افکنی درباره حاکمیت ملی ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، با طرح ادعاهای بی‌اساس امارات متحده عربی آغاز شده است. آشنایی با پیشینه تاریخی این جزایر، جدا از هیاهوهای رسانه‌های مغرض و جنجال‌های سیاسی برخی شیوخ منطقه، روشنگر بسیاری از مسائل، از جمله چرایی حضور مستقیم و غیر مستقیم جریان‌های استعماری در خلیج فارس و در ادامه، مالکیت حقیقی جزایر سه‌گانه، خواهد بود. در این کتاب با جغرافیای سیاسی خلیج فارس و کشورهای هم‌جوار، پیشینه تاریخی جزایر سه‌گانه از ابتدا تا امروز، مسئله جزایر سه‌گانه در روابط ایران و انگلستان و غیره بیشتر آشنا می‌شویم.

 

 

 

 

کتاب «ایران و سازمان ملل متحد»، «نوشته‌ی محمدحسین پورامینی»

سازمان ملل متحد در عرف حقوقی و سیاسی ایران، به مثابه نهادی انکارناپذیر در عرصه تعامل یا مواجهه بین المللی، سه نگاه متمایز را به دنبال دارد: نخست، با رویکردی کاملاً مثبت؛ ضمن نادیده انگاشتن تفاوت های ارزشی، به همکاری و تابعیت همه جانبه و پذیرش هنجارهای جهان شمول آن معتقد است. دوم، با رویکردی کاملاً منفی؛ تفاوت های بنیادین ارزشی را مانع همکاری همه جانبه با آن سازمان و نهادهای وابسته می داند. و سوم؛ با پذیرش سازمان و اصول کلی حاکم بر آن و آگاهی از تفاوت زمینه های ارزشی، استفاده از ظرفیت های حداکتری آن را می جوید. شناخت عرف موجود و ادبیات حاکم بر این مسئله می تواند آگاهی بهتر و تحلیل واقع بینانه تری از درک تعاملات پیشین و پیش روی ایران با این سازمان فراهم آورد.
بخش اول: ایران و سازمان ملل متحد
فصل اول: ایران و تشکیل سازمان ملل متحد
فصل دوم: ایران و ارکان و نهادهای سازمان ملل متحد
فصل سوم: ایران و اصلاحات سازمان ملل متحد
بخش دوم: مسائل ایران و سازمان ملل متحد
فصل اول: قضیه سفارتخانه آمریکا در تهران
فصل دوم: سازمان ملل متحد و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
فصل سوم: سازمان ملل متحد و مسئله هسته ای جمهوری اسلامی ایران

 

 

کتاب «اقتصاد ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی»، «نوشته‌ی حسن دادگر»

بررسی حاضر با پرداختن به دو پرسش مهم در زمینة اقتصاد برای دستیابی به یک تحلیل ذهنی عاری از پیش‌داوری به نسل جوان یاری می‌رساند تا بتوانند به مقایسه درستی از دو دوره قبل و بعد از انقلاب بپردازند. اولین پرسش او را با تغییرات سطح رفاه عمومی و مولفه‌های موثر بر توسعه انسانی نسبت به قبل از انقلاب آشنا ساخته و پرسش دوم به وی از حرکت‌هایی می‌گوید که قبل و بعد از انقلاب در جهت استقلال اقتصادی و خودکفایی نسبی صورت گرفته است. پژوهش حاضر ابتدا به کلیات اقتصاد ایران اشاره داشته، شاخص‌های رفاه و استقلال اقتصادی را تعریف می‌کند. فصل دوم با بررسی استراتژی توسعه اقتصادی در ایران و جهت‌گیری‌های آن در قبل و بعد از انقلاب به مقایسة دو دوره می‌پردازد. فصل سوم و چهارم به ترتیب مروری بر برنامه‌های کلان توسعه و عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی است. در نهایت هم بخش پنجم کتاب، میزان دستیابی کشور به مولفه‌های توسعه انسانی در دو دوره را مقایسه نموده و به جمع بندی و ارائة پیشنهادات می‌پردازد.

 

 

 

 

کتاب «اسلام و جهانی‌شدن»، «نوشته‌ی عماد افروغ»

مقوله جهانی شدن، همانند مقولات توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی مدتی استاذهان را به خود مشغول نموده و دیگران را به واکنش های مختلف وا داشته است. نویسنده در کتاب اسلام و جهانی شدن قصد دارد که با ارائه تصویری از جهانی شدن مصطلح و با انتزاع قابلیت های مفهومی آن، پارادوکس ها و امکان وجودی آن را در ابعاد فلسفی و نظری به بحث بگذارد و متعاقباً به ظرفیت ها و قابلی های دینی برای ارائه جهانی شدن مطلوب بپردازد. برای این مهم در ابتدا با طرح اقتضائات و الزامات جهانی شدن مفهومی که پیوندی با عام گرایی دارد، با شناخت دقیق جهانی شدن مصطلح به انطباق آن با جهانی شدن متصور می پردازد. با عبارت دیگر، در ابتدا باید معلوم کرد که جهانی شدن واقعی دارای چه ویژگی ها و مؤلفه ها و اقتضائاتی است و آیا این جهانی شدن مصطلح و مورد ادعا با این جهانی شدن واقعی منطبق است یا خیر؟ که به طور قطع بدون فهم مؤلفه ها، ارکان و ابعاد جهانی شدن مصطلح این مقایسه و انطباق امکان پذیر نخواهد بود. گام بعدی شناخت وضع موجود جهان و انطباق آن با مدعیات جهانی شدن مصطلح است و اینکه تا چه اندازه اظهارات طرفداران این جهانی شدن با واقعیات موجود همخوانی دارد؟ گام نهایی نیز شناخت ظرفیت های ادیان به ویژه اسلام برای جهانی شدن و عام گرایی از یک سو و انطباق آن با جهانی شدن واقعی و وضع موجود عالم و جهانی شدن مصطلح از سوی دیگر است.

دیدگاه شما

پاسخ