گفتگوهای زنده “ماجرای شیطانی”

این نشست‌ها در تاریخ چهارشنبه 29 و پنج‌شنبه 30 بهمن ماه ساعت 21 در صفحه اینستاگرامی باشگاه اندیشه به نشانی bashgah_net@ برگزار خواهد شد.
نسبت ارتداد،خشونت و وجهه‌ی اسلام

انتشار رمان آیات شیطانی در مهر ۱۳۶۷، اعتراضات فراوانی از سوی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان برانگیخت. پس از انتشار این کتاب موهون توسط سلمان رشدی، حضرت امام خمینی (ره) با فتوایی تاریخی حکم به اعدام او دادند. امام خمینی با روشن ساختن تکلیف فقهی و ابعاد این ماجرای خطرناک به همگان فهماند که در دفاع از ارزش‌های اسلامی، در مقابل هر گونه اهانت به اسلام و ساحت پیامبر اعظم (ص) استوار ایستاده است.

در سالگرد این حکم تاریخی حضرت امام (ره) قصد داریم تا در دو نشست علمی به بررسی وجوهی از این این حکم امام و مسائل پیرامونی آن بپردازیم. در این دو نشست در مورد موضوعات؛ حواشی سیاسی پیرامون حکم ارتداد سلمان رشدی و نسبت ارتداد،خشونت و وجهه‌ی اسلام  با اساتید به گفتگو خواهیم نشست.

این نشست‌ها در تاریخ چهارشنبه ۲۹ و پنج‌شنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۲۱ در صفحه اینستاگرامی باشگاه اندیشه به نشانی bashgah_net@ برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

نشست اول: بررسی حواشی پیرامون حکم ارتداد سلمان رشدی

پس از پذیرش قطعنامه‌ی ۵۹۸ و پایان جنگ، فعالیت‌های دیپلماتیک ایران برای ارتباط با کشورهای مختلف شدت گرفته بود. ۱۹ آبان‌ماه ۱۳۶۷ اعلامیه‌ی برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و انگلستان در وین منتشر شده بود و اروپایی‌ها و خصوصاً انگلستان تصور می‌کردند ایران به‌خاطر بهبود روابط با انگلستان، اعتراض شدیدی علیه انتشار کتاب آیات شیطانی نخواهد کرد. کتاب آیات شیطانی قرار بود که نقطه‌ی آغازی بر تحقیر نظام‌مند جهان اسلام باشد اما حکم قاطعانه‌ی امام خمینی رحمه الله ‌علیه آن برنامه را از بین برد به نحوی که پیامد های پیرامونی آن هنوز هم ادامه دارد.

در سالگرد این حکم تاریخی حضرت امام (ره) قصد داریم در اولین نشست علمی با موضوع« بررسی حواشی پیرامون حکم ارتداد سلمان رشدی» با جناب آقای دکتر روح الامین سعیدی گفتگو کنیم.

این نشست‌ چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه ساعت ۲۱ در صفحه اینستاگرامی باشگاه اندیشه به نشانی bashgah_net@ برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

موضوع ارتداد و آثار حقوقى اش در شریعت و فقه اسلام به اندازه اى روشن و بدیهى است که درباره اصل حکم کم ترین تردیدى وجود ندارد و همه مذاهب فقهى آن را پذیرفته‌اند؛ البته درباره جزئیاتش اختلاف نظرهایى دیده مى شود. در روزگار ما با کلید واژه «اسلام رحمانی» برخی به دنبال خدشه وارد کردن به این حکم دینی و الهی بوده‌اند. اما آیا این حکم تعارضی با رحمانیت دین خدا دارد؟ دایره رحمانیت شریعت تا کجاست؟ آیا می‌توان به استناد به این حکم اسلام را دینی خشن دانست؟ حضرت امام خمینی رحمةالله علیه    با حکمی که راجع به سلمان رشدی دادند این حکم الهی را اجرایی نمودند.

در سالگرد این حکم تاریخی حضرت امام (ره) قصد داریم قصد داریم در دومین نشست علمی با موضوع« نسبت ارتداد،خشونت و وجهه‌ی اسلام» با حجت الاسلام محمدرضا یقینی به گفتگو بنشینیم.

این نشست‌ پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۲۱ در صفحه اینستاگرامی باشگاه اندیشه به نشانی bashgah_net@ برگزار خواهد شد.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.