کتاب لایک ممنوع، مجموعه آثار استاد محمد شجاعی، علم دین فلسفه، خداباوری و دانشمندان معاصر غربی و اینک آخر الزمان به ترتیب از سوی کانون اندیشه جوان به عنوان پرفروش ترین آثار غرفه کانون در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران معرفی شدند .
کتاب لایک ممنوع اثر دکتر سید بشیر حسینی و اینک آخرالزمان به قلم سعید مستغاثی از تازه های نشر و مجموعه آثار استاد محمد شجاعی، علم دین فلسفه و خداباوری و دانشمندان معاصر غربی از آثار دکتر مهدی گلشنی نیز از کتاب های پر مخاطب کانون در اداوار غرفه کانون اندیشه جوان در نمایشگاه کتاب بوده اند.
علاقمه مندان می توانند برای تهیه این کتاب ها به فروشگاه کتاب اندیشه به آدرس خیابان انقلاب، روبروی درب اصلی دانشگاه تهران،شماره ۱۲۴۸ مراجعه کرده و با شماره تلفن: ۶۶۱۷۵۶۷۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایند.
در ادامه می توانید با این آثار بیشتر آشنا شوید:
*لایک ممنوع
این کتاب با هدف معرفی زودباوری در فضای مجازی و معرفی راهکارهای رهایی از آن به نگارش درآمده است. با توجه به اینکه اساس کتاب بر مفهوم زودباوری بنا شده است، در فصول ابتدایی این امر به صورت مستقل مورد بررسی قرار گرفته است و هر چه از فصول ابتدایی دورتر می شویم این مفهوم بیشتر با مفهوم فضای مجازی و ابعاد آن ترکیب می گردد.
در نوشتار کتاب تلاش شده تا به وفور از مثال های متنوع استفاده شود تا مفهوم به سرعت به مخاطب منتقل گردد، همچنین اساس ساختار کتاب بر پایه بخش ها و قسمت های متنوع پایه ریزی شده است.
این کتاب ذیل مجموعه ششجلدی کتابهای سواد رسانهای منتشر شده که موضوع تخصصی این جلد «شایعه»، «زودباوری» و «چگونگی مواجهه با اخبار جعلی در فضای مجازی» است
*مجموعه شش جلدی استاد محمد شجاعی
این مجموعهی شش جلدی با عناوین عروج روح، تجسم عمل و شفاعت، بازگشت به هستی، قیام قیامت، مواقف حشر و خواب و نشانهای آن به رشته تحریر درآمده است.
عروج روح
مرگ از دیدگاه اسلام بازگشت انسان به سوی خداوند سبحان است. با این واقعه که روح در حقیقت از عالم مجردات بوده به سوی موطن اصلیاش حرکت میکند. اولین عالم بعد از دنیا که در این حرکت صعودی در برابر انسان قرار دارد برزخ میباشد. برزخ محیط بر عالم ماده است و از نظام تجرد نشأت میگیرد. البته درک آن از حواس مادی انسان است خارج میباشد مگر اینکه انسان با کنار زدن حجاب تعلق به ماده بتواند به ادراک و دریافت آن نائل شود. این کتاب به تعریف مرگ و حقیقت آن نیز چگونگی نظام برزخی پرداخته و آیات و روایات موجود درباره آنها را بیان میکند.
تجسم عمل و شفاعت
دو عنوان «شفاعت» و «تجسم اعمال» از مهمترین و بحثانگیزترین مباحث کلامی در حوزة معادشناسی است. به راستی شفاعت به چه معناست؟ اقسام آن کدام است و کیفیت آن چگونه است؟ آیا شفاعت با اصل توحید همخوانی دارد و یا به نوعی شرک در آن راه ندارد؟ شفاعت به چه کسانی تعلق میگیرد و تجسم اعمال چگونه است؟ با توجه به قوانین جاری در نظام آفرینش، جلوهگری اعمال، افکار و عقاید چگونه است؟
بازگشت به هستی
از نظر قرآن کریم معاد و بازگشت به سوی خداوند سجان تنها مخصوص انسان نیست بلکه در اصل اعاده کل هستی بوده و از مظاهر قدرت مطلق خداوند به شمار میرود. این امر که از سنن الهی است بر چند اصل بقا، حرکت، علت و معلول و اصل نتیجه حرکت که تابع چگونگی حرکت است مبتنی میباشد. در مساله معاد قرآن کریم به صراحت، بازگشت تمام انسانها به سوی خداوند را مطرح میکند. در این بازگشت انسانهای صالح، ذات مقدس حق را با اسما رحمت و انسانهای ناصالح، خداوند را با اسما غضب ملاقات میکنند.
قیام قیامت
روزگاری فرا میرسد که نظام کنونی عالم دگرگون میشود، حجابها رخت میبندد و درونها هویدا میشود. همه اسباب و روابط قطع شده و تنها یک اراده کارگر میافتد. دادگاه عدل الهی برپا شده و همگان بر نتیجة کردة خویش در مزرعه دنیا آگاه میشوند. به راستی در این واقعه هولناک چه رخ میدهد؟ کیفیت آن چگونه است؟ در نفخه اول و دوم چه تغییراتی در نظام عالم ایجاد میشود؟ آیا در قیامت مجدداً روح به بدن باز میگردد؟…
مواقف حشر
مواقف حشر، یکی از عجیبترین و حیرت انگیزترین آموزهای دینی است. آنچه در این قالب آیات و روایات به دست ما رسیده است بسیار عبرت آموز و تاملبرانگیز است. لزوم وجود منازل حشر معنی و مفهومنامه عمل چگونگی قرائت باطن عمل، ماهیت میزان، موقف میزان، موقف حساب و منازل آن چگونگی جلوه توبه و شفاعت در موقف حساب، موقف صراط و حقیقت آن مباحثی است که تأمل و اندیشه در آنها بهترین هادی و آموزگار ما خواهد بود. در این کتاب سعی شده است تا با الهام از آیات و روایات به توصیف چیستی و چگونگی هر یک از مفاهیم فوق پرداخته شود.
خواب و نشانهای آن
یکی از اسرار آمیزترین و راز آلودترین پدیدههای جهان، خواب است. خواب یکی از نشانههای الهی است که در خود حکایتهای ناگفتة بسیار دارد. خواب یکی از راههای اتصال انسان با عالم دیگر است که در آن حکایتها، اشارهها و هدایتهای متنوعی نهفته است. البته خواب انواع گوناگونی دارد که بعضی از آنها بیانگر واقعیتهای آن سویی نبوده و جز قوه تخیل مبنایی دیگر ندارد. به هر حال، خواب نشانهای از عظمت پروردگار است که با تدبر در آن میتوان به حقایق شگرفی از این عالم راه یافت.
*علم، دین و فلسفه
کتاب علم، دین و فلسفه حاصل گفت و گوی تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با دکتر مهدی گلشنی درباره علم و فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور است.
دکتر مهدی گلشنی در بخشی از مقدمه این اثر نوشته است: در بهار ۱۳۸۲ تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف (سیدحسن آذرکار، محمد ایزدی، مصطفی تقوی، رضا دانشور، سیدحسین سیدحسینی، غلامحسین مقدم حیدری، علیرضا منصوری و سعید ناجی) پیشنهاد کردند گفت و گوهایی در مورد بعضی مسائل مربوط به توسعه علم و فناوری در ایران معاصر داشته باشیم.
این گفت و گوها طی چندین جلسه بحث حول و حوش علم و فلسفه، فلسفه علم، علم و دین، تکنولوژی، جهانی شدن و وضعیت کنونی علم در کشور صورت گرفت و اکنون به صورت این مجموعه درآمده است.
این کتاب دارا ی هفت فصل که عبارتند از:
فصل اول: علم و فلسفه
فصل دوم: فلسفه علم
فصل سوم: علم و دین
فصل چهارم: علم دینی
فصل پنجم: تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی
فصل ششم: وضعیت کنونی علم در کشور
فصل هفتم: جهانی شدن
*خداباوری و دانشمندان معاصر غربی
این کتاب بر این مطلب تأکید دارد که در خود غرب نیز برخی فیلسوفان و عالمان خداباور برجسته وجود داشته که همیشه با خرافات و شبهات و بدآموزی ها به مقابله پرداخته و سست بنیان بودن آنها را نشان داده اند. «خداباوری و دانشمندان معاصر غربی» از سه فصل، به شرح زیر تشکیل شده است.
فصل اول: خداباوری از منظر دانشمندان معاصر غربی
فصل دوم: علم جدید و بعضی چالش ها در برابر ادیان توحیدی
فصل سوم: اسلوب جدید برهان نظم .
در فصل اول به نظرات مختلف دربارة رابطة علم و دین در جهان غرب و نگرش عالمان معاصر غربی به خداباوری پرداخته ایم. این فصل قبلاً به نحو خلاصه تر در کتاب فیزیک دانان غربی و مسئلة خداباوری، آمده و در اینجا توسعه داده شده است.
۲. در فصل دوم، شبهات مطرح شده از طرف ملحدان و عالمان دین ستیز را مطرح کرده و عمدتاً پاسخ های داده شده به آنها در غرب را مطرح کرده ایم. بخشی از این فصل قبلاً به نحو مختصرتر در مقالة ((استاد مطهری و نقش بنیادی فلسفه در ربط علم به دین)) چاپ شده بود و اکنون بسط داده شده و موضوعات جدیدی در آن مطرح شده است.
۳. در فصل سوم، اسلوب جدید برهان نظم بر وجود خداوند را که در چند دهة اخیر مطرح شده، آورده ایم و شبهات مخالفان ادیان الهی درخصوص این استدلال و راه های گریز آنها از آن را مطرح کرده و پاسخ عالمان و فیلسوفان خداباور غربی به این شبهات را ذکر کرده ایم.
متأسفانه در دو دهه اخیر شبهات چند نفر از عالمان غربی در مورد اعتقاد به خالق جهان به شدت در میهن اسلامی ما مطرح شده است و این درحالی است که حتی پاسخ هایی که در خود غرب به این شبهات داده شده نیز ترجمه نشده است.
»مصاحبه با دکتر مهدی گلشنی درباره این کتاب را اینجا بخوانید.
*و اینک آخر الزمان
این کتاب بیش از همه تاریخخوانی و واکاویهایش دو نکته را مد نظر داشته است: نخست اینکه سینمای غرب یک سینمای کاملا ایدئولوژیک بوده و تمامی ابعاد ایدئولوژی خود را ترجمان تصویری کرده و بر پرده سینماها برده است. و دوم اینکه ما به عنوان ملتی دارای والاترین و پویندهترین ایدئولوژی میتوانیم و باید این ایدئولوژی و تفکرات و ارزشهایش را در لابهلای تصاویر سینما بگنجانیم وگرنه تسلیم ایدئولوژی رقیبی شدهایم که قرنهاست برای نابودی و اضمحلال ما برنامهریزی کرده است.
در این کتاب سعی شده نشان داده شود که آنها چگونه ایدئولوژی خود را تصویری کردند. اینکه چگـونـه مـیتـوان ایـدئـولـوژی رهـایـیبخـش و عدالتطلبانـه اسلام را به سکانسهـا و پلانهای سینمـا آورد، حتمـا بـه کتابها و مقـالات و پژوهشهای دقیقتـر و عمیقتری نیـاز دارد که اساسا در محدوده این کتاب نمیگنجـد. قطعا مفاهیم و ارزشهای والای اسلام در قالب تصویر نمیگنجد، اما اگر بتوان فقط سایهای کمرنگ را هم از آنها نمایاند، خود نیل به هدف است.
پاسخ