نشست دوم : دانش و قدرت در اندیشه فوکو

این نشست روز پنج‌شنبه 22 مهر ماه ساعت 15 با حضور مهدی معافی در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@ برگزار می گردد.
دانش و قدرت در اندیشه فوکو

نشست دوم : دانش و قدرت در اندیشه فوکو

فوکو قدرت را فقط قدرت سياسي منحصر در دست دولت نمی‌داند و همچنین قدرت را بخشی از صحنۀ حیات اجتماعی و سیاسی برنمی‌شمارد بلکه معتقد است قدرت همه‌جا حاضر است و در هر قلمرویی می­توان از آن سراغ گرفت. نه فقط در دولت، بلکه در مدرسه، محیط کار، رسانه، نهادهای خیریه و حتی روابط دوستی و زندگی خانوادگی، نه فقط در رابطه پلیس و متهم، بلکه در رابطۀ پزشک و بیمار.

از نظر فوکو قدرت فقط امری منفی و بازدارنده نیست، بلکه مقوله­ای مولّد و امکان­بخش است. قدرت فقط سرکوب نمی­کند، بلکه سوژه­های خاص خود را خلق می­نماید و آنان را در جایگاه خود در کالبد اجتماعی جای می­دهد. به نظر فوکو، آنچه از قرن هيجدهم میلادی به بعد در غرب پدیدار شد، چیزی جز دستگاه دانش ـ قدرت جدیدی با سازوکارهای سرکوب و فنون انضباطی خاص خود نیست. فوکو در چارچوب روش تبارشناسی، نسبتی میان دانش و قدرت برقرار ­ساخته است که معتقد است رابطه دانش و قدرت نه روابط علت و معلولی، بلکه روابط شرطی است و هر نظامي از حقيقت و معرفت با نظامي از قدرت متناسب است. بر همین اساس مسأله مورد بحث در این نشست، بررسی دیدگاه فوکو درباره مفهوم قدرت و نسبت قدرت با دانش است که بازخوانی اندیشه فوکو درباره دانش و قدرت در راستای دیدگاه قدرت‌محور به سیاست هدف اصلی مورد بحث و گفت و گو است.

در همین راستا کانون اندیشه جوان قصد دارد تا در روز پنج‌شنبه ۲۲ مهر ماه ساعت ۱۵ با حضور مهدی معافی در نشستی مجازی تحت عنوان «دانش و قدرت در اندیشه فوکو» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org@  به گفتگو بپردازد.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.