نشست کتاب‌خوان «روابط دختر و پسر»

نشست دوم از سلسله نشست‌های کتاب‌خوان به همت کانون اندیشه جوان برگزار شد.

نشست دوم کتابخوان با موضوع رابطه دختر و پسر چهارشنبه ۲۱ آذرماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با حضور حجت الاسلام سعید احمدی برگزار شد.

 

 

حجت الاسلام سعید احمدی در ابتدا گفت: در کشور طبق آداب‌ورسومی که داریم سن تکلیف برای خانم‌ها ۹ سالگی و برای آقایان ۱۵ سالگی است و این معلوم است که خانم‌ها زودتر از آقایان به بلوغ می‌رسند و مورد مخاطب خدا قرار می‌گیرند؛ یعنی شاید خانم‌ها بگویند این تکالیف سخت است ولی خدا زن را طوری آفریده که در ۹ سالگی می‌تواند مخاطب خداوند باشد تکلیف قبول کند و معمولاً خانم‌ها زودتر از آقایان به بلوغ می‌رسند.

وی افزود: از آن‌طرف سن ازدواج با توجه به شرایط تحصیل، شغل و خدمت سربازی برای آقایان معمولاً برای خانم‌ها اگر درسش را بخواند و خانواده قبول کند حول و حول ۲۳، ۲۴ سالگی خواستگاران در خانه را از جا می‌کنند. آقایان هم به خاطر هم مشکلاتی که هست تحصیل، کار و خدمت سربازی معمولاً ۲۶، ۲۷ سالگی در خانه کم‌کم می‌توانند مطرح کنند که می‌خواهم ازدواج کنم. این فاصله سنی ۹ سال تا تقریباً ۲۲، ۲۳ در خانم‌ها؛ در آقایان هم از ۱۵ سالگی تا ۲۵، ۲۶ سالگی حدود ۱۰، ۱۲ سال فاصله سنی از بلوغ تا ازدواج را داریم.

حجت الاسلام سعید احمدی ادامه داد: سؤالم را این‌طور عرض کنم در این فاصله سنی به خاطر شرایطی که هست، چون بعید می‌دانم در دوران دبیرستان کسی این‌طوری باشد، یعنی آقایان که این‌طوری است ولی خانم‌ها ممکن است خواستگار داشته باشند و در ۱۷، ۱۸ سالگی ازدواج هم بکنند ولی بعید می‌دانم این آقایانی که ماشاالله سرزنده و بانشاط هستند در خانه جرأت داشته باشند بگویند من زن می‌خواهم. چرا این‌طوری است؟

وی همچنین عنوان کرد: خودتان هم می‌دانید بالأخره برای ازدواج ما چندین بلوغ فکری، مالی، جنسی، شخصیتی را لازم داریم. برای اینکه این چند بلوغ کنار هم قرار بگیرد یک فاصله زمانی را نیاز داریم حالا در کشور ما ۱۰، ۱۵ سال بسته به شرایط خانواده‌هاست. از آن‌طرف ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر کسی است که بالأخره یک مسیری را می‌خواهد انتخاب کند شاید بشود به آن مسیر تمام عمر انسان گفت.

حجت الاسلام سعید احمدی سپس گفت: برای اینکه ازدواج درستی صورت بگیرد خودتان هم می‌دانید مثل یک لباس نیست که انسان بگوید من امروز می‌خواهم فردا نمی‌خواهم.  برای ازدواج باید چند گردنه را پشت سر بگذاریم: اولین گردنه برای ازدواج در کشور ما خانواده‌ها با هم ازدواج می‌کنند فقط دو نفر نیستند. دومین گردنه بخواهیم نخواهیم مادر پسر است این خیلی مهم است. بیرون قرار مدار می‌گذارید اول بینید مادر اجازه داد یا خیر. سومین گردنه خواستگاری است که یکی از سرسخت‌ترین گردنه‌های ازدواج است. چهارمین گردنه بعد از خواستگاری تحقیق است و نزدیک ۵۰ الی ۶۰% آشنایی در تحقیق است. این که فرد با چه کسانی می‌گردد، محیط کارش، دوستانش چه کسانی هستند. پنجمین گردنه صحبت‌هایی است که طرفین یک تردیدی دارند می‌خواهند یک ماه صحبت کنند ایرادی ندارد؛ اما متأسفانه ما گردنه پنجم را اول می‌آوریم از این گردنه عبور می‌کنیم می‌بینیم خیلی از چیزها مانده است!

وی اضافه کرد: اگر رابطه‌ای در حد صحبت تماس حتی قرار، خدا نکند به فرار منجر شود، من می‌گویم واقعاً بنشینیم تدبیر کنیم این رابطه مقدمه چیست؟ اگر صحبت کردن مقدمه ازدواج است توصیه می‌کنم گردنه‌های دیگر را هم ببینید. الآن برخی از طلاق‌ها را می‌بینیم که به این دلیل بوده که شناخت حاصل نشده است. من نمی‌گویم خواستگاری سنتی، بنده می‌گویم معقول باشد. رابطه را تعریف کنیم که چه باشد. در چه ادبیاتی می‌خواهیم باشد؟ اگر علاقه‌ای پیدا شد با یک مشاوری با کسی که می‌تواند از زاویه بیرون و از بالا به قضیه نگاه کند در میان بگذاریم که شسته‌ورفته تحلیل کند.

حجت الاسلام سعید احمدی افزود: البته عرض می‌کنم بنده قائل به ازدواج در دبیرستان هستم. اگر پول داشتم شرایط همه را جور می‌کردم ازدواج کنید؛ شرایط شما یک شرایط ویژه است از این جهت اگر دقت نکنیم ممکن است تحصیل و عمر و عاقبت و زندگی خود را نتوانیم خوب تدبیر کنیم. پس توصیه این است اگر رابطه ایجاد نشده است، چون آقایان ظاهراً آسیب‌هایی دارند می‌خواهند بگویند اگر شده است این را تدبیر و مدیریت کنید. اگر شده است این را مدیریت کنید که یا به ازدواج منتهی شود اگر به ازدواج منتهی نمی‌شود ما کمترین آسیب‌ها را داشته باشیم.

احمدی در ادامه گفت: ما انسان‌ها یک موجودات اجتماعی هستیم و نمی‌شود از بحث رابطه خارج شد. ما به ایجاد ارتباط با هم نوع خود نیاز داریم. دلایل مختلفی دارد. کسی هم این را نمی‌تواند نفی کند که ارتباط بین دختر و پسر، یا اصلاً ارتباط به درد نمی‌خورد، دختر و پسر نباید ارتباط داشته باشند، دیوار بکشیم و فلان، خیر. از اوایل دوران هخامنشیان تا الآن، در فرهنگ مان زن جایگاه ویژه‌ای داشته است؛ یعنی زن مثل فرهنگ‌های غلطی که در اطراف ما در کشورهای اطراف وجود داشت نبود که مختص آشپزخانه و مطبخ باشد. زن در جامعه نقش‌هایی داشته و آن‌ها را به عهده می‌گرفت. مثلاً پادشاهی داشتیم که خانم هم بود.

وی افزود: پس ایران از لحاظ فرهنگی به زن جایگاه ویژه‌ای می‌دهد. حالا این فرهنگ آمده در کنار فرهنگی تحت عنوان فرهنگ اسلامی قرار گرفته است که این جایگاه را ویژه‌تر کرده است؛ یعنی به زن جایگاه ویژه‌تری داده است و ادغام این‌ها فرهنگ ناب تحت عنوان فرهنگ ایرانی اسلامی شده است که جایگاه ویژه‌ای برای زن و مرد قائل می‌شود و مطمئناً در این جایگاه نمی‌توانیم ارتباط را حذف کنیم یا بگوییم کلاً ارتباط بین دو جنس مخالف نباشد. اما نکته‌ای که اینجاست اینکه باید تحت چارچوب و به خاطر هدفی که این ارتباط ایجاد می‌شود آن چارچوب را بشناسیم و در قالب آن چارچوب اقدام کنیم.

احمدی ادامه داد: در رابطه بین دختر و پسر نکته مهمی وجود دارد که سوگیری‌های جنسی است. سوگیری‌های جنسی می‌تواند مضر باشد این‌ها را باید کنترل کنیم و همه این‌ها به هدف برمی‌گردد. اگر هدف در دانشگاه یک هدف آموزشی است نیازی نیست که ساعت ۱۱ شب تلفنی صحبت بشود ساعت خارج از دانشگاه صحبت شود. این چارچوب باید حفظ شود. باید با خودمان کار بیاییم برای چه داریم این ارتباط را ایجاد می‌کنیم؟ یکی از مشکلاتی که الآن در جامعه‌مان داریم اینکه از فضای کاملاً بسته دوران دبیرستان وارد فضای کاملاً باز دانشگاه می‌شویم، به‌خصوص در ترم‌های اول می‌بینیم مشکلات بسیار زیاد جدی به وجود می‌آید.

وی همچنین عنوان کرد: برای اینکه رابطه شما با جنس مخالف خوب باشد چند نکته را بگویم. اینکه یک مقدار مغرور باشید، یک مقدار عزت‌نفس داشته باشیم؛ یعنی به هر نگاهی و به هر حرفی دل نبندیم. افراط‌وتفریط نکنیم به‌خصوص خانواده‌هایی که به خاطر مثلاً اجتماعی شدن آزادی‌های زیادی را برای دختر و پسر قرار می‌دهند، خیر این واقعاً درست نیست و می‌تواند مشکلات زیان باری را به وجود بیاورد. بحث بعدی این است که چارچوب‌ها را بشناسیم و نگاه، کلام و رفتار جنس مخالف را هیچ موقع به عشق تعبیر نکنیم. هیچ‌کدام از ما، لباسی را که در خانه می‌پوشیم بیرون نمی‌پوشیم پس حرف و سخنی که در خانه می‌زنیم نباید در جامعه بزنیم. در کل چارچوب‌ها را بشناسیم. چارچوب که شناخته شود آن رابطه هم هدفمند خواهد بود و ان‌شاءالله به نتیجه می‌رسد و اینکه به بحث ازدواج وارد شوید. پیشنهاد می‌کنم کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» نوشت دکتر مطهری را بخوانید، ان‌شاءالله مفید خواهد بود.

حجت الاسلام سعید احمدی سپس گفت: این که حضورمان در اجتماع می‌تواند حضور انسانی باشد، یعنی چه؟ من اگر با ایشان صحبت می‌کنم به‌عنوان یک انسان صحبت می‌کنم ایشان هم با من این‌گونه. راننده تاکسی با مسافر، استاد با شاگرد، همکلاسی با همکلاسی، نگاه، نگاه انسانی است. ادبیات، ادبیات انسانی است؛ اما کافی است این ادبیات تبدیل به ادبیات جنسی شود. جنسی یعنی چه؟ یعنی من از ناحیه زن بودن ایشان دارم به او نگاه می‌کنم.

وی همچنین افزود: حضور انسانی را هیچ‌کس نفی نمی‌کند. اصلاً چرا حجاب بر آقا و خانم واجب شده است؟ آیا اسلام با حضور زن در جامعه مخالف است؟ خیر، چون اگر مخالف بود حجاب را تشییع نمی‌کرد. حجاب که برای خانه نیست برای بیرون است و می‌توانید در جامعه حضور پیدا کنید آقا هم همین است. هر جا توجه به جنسیت باشد؛ یعنی من دارم به زن از لحاظ زن بودنش نگاهش می‌کنم نه انسان بودنش، اینجا باید تعریف‌شده باشد. تعریف‌شده در تمام کشورها و ادیان را ازدواج می‌گوییم. در بودا، مسیحیت، یهود، هندو و… این تعهد را دارند.

 

 

گزارش تصویری نشست را اینجا ببینید.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.