گزارش آیین رونمایی از چلچراغ انقلاب اسلامی و نشریه زمانه

آئین رونمایی از ماهنامه زمانه , چهل اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی

به گزارش روابط عمومی  کانون اندیشه جوان، آئین رونمایی از چهل اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی و ماهنامه زمانه،  با عنوان همایش چلچراغ انقلاب اسلامی با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع ولیعصر واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.مجموعه مذکور توسط دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شده است.

مجموعه چلچراغ انقلاب اسلامی  حاوی چه کتاب هایی است؟

این کتاب‌ها در بخش کتاب‌های جدید شامل جایگاه زنان در پیشرفت جامعه تالیف فاطمه محمدی، ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران تالیف مسعود پورفرد، تعامل روحانیت با نظام اسلامی تالیف عبدالوهاب فراتی، جنگ نرم تالیف محمدجواد نوروزی، طنز پرمغز تالیف فاطمه جنتی، تحول نظام اداری (منابع انسانی) به کوشش مجتبی ناهید و تورج حیدری، تحول نظام اداری (سیاست گذاری و مسایل کلان سازمانی) به کوشش مجتبی ناهید و تورج حیدری، تحول نظام اداری (سلامت سازمانی) به کوشش مجتبی ناهید و تورج حیدری، تحول نظام اداری (فرهنگ و ارزش‌های سازمانی) به کوشش مجتبی ناهید و تورج حیدری، درخشش عهد قدسی تالیف مهدی جمشیدی، مداخله در بافت مجتمع‌های زیستی تالیف محمود مهام، سیاست ورزشی اصلاح طلبان تالیف متین محجوب، رهیافت تاریخی به بصیرت و فرزانگی تالیف صالح اسکندری، دیپلماسی چندوجهی در جمهوری اسلامی ایران تالیف ابراهیم متقی، بنیاد‌های سیاست خارجی امام خمینی (ره) تالیف غلامعلی سلیمانی، چهره‌های پنهان تالیف محمدجواد اخوان و فرهنگ سیاسی جمهوری اسلامی ایران تالیف محمود مهام است.

 کتاب های تجدیدچاپی شامل جرعه جاری، ۳۰ مقاله پژوهشی پیرامون انقلاب اسلا تالی حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، تجربه کارآمدی حکومت ولایی تالیف حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، درآمدی بر کارنامه فرهنگی انقلاب اسلامی تالیف علی عسگری، نظریه تحول در اسلام تالیف حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، جریان شناسی سیاسی در ایران تالیف علی دارابی، موج فتنه تالیف حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی، نقد و ارزیابی گفتمان‌های اجتماعی – سیاسی مطرح در جمهوری اسلامی تالیف بهرام اخوان کاظمی، انقلاب اسلامی در بوته آزمون تالیف منوچهر متکی، پیشرفت عدالت محور تالیف حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، جمهوری اسلامی ایران و چالش‌های کارآمدی تالیف سیدمرتضی نبوی، الگوی تصمیم گیری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تالیف غلامعلی سلیمانی، الگو‌های عدالت طلبی در ایران معاصر تالیف مصطفی ساوه درودی، فلسفه سیاسی آیت الله خامنه‌ای تالیف حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، صورت بندی روشنفکری در جمهوری اسلامی ایران تالیف مسعود پورفرد، راهبرد‌های امنیتی تالیف علی حمزه پور، منظومه فکری امام خمینی تالیف حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپرور و جمعی از پژوهشگران، صدور انقلاب از منظر امام خمینی تالیف عباسعلی فرزندی، فقه سیاسی و جمهوری اسلامی ایران تالیف کمال اکبری، آسیب شناسی انقلاب اسلامی تالیف محمدعلی عیوضی، آینده انقلاب تالیف علی عسگری، کتاب پرسمان: فرهنگ، جامعه انقلاب تالیف جمعی از محققان، ادبیات داستانی انقلاب اسلامی تالیف محمدرضا سرشار و ساحت‌های مطالعاتی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تالیف محمدرضا سنگری است.

مشروح بیانات آیت الله رشاد در این همایش به شرح زیر است:

آیت الله علی اکبر رشاد، در  این همایش در سخنانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی جهت حرکت تاریخ را تغییر داد و‌ این تغییر تنها تغییر جهت نبود که تاریخ را به اوج‌ گرفتن و صعود فراخواند. این آن چیزی بود که از آغاز تحقق این نهضت عظیم پیش‌بینی می‌شد و دوست منتظر وقوع آن و ‌دشمن از وقوع آن نگران بود. انقلاب ایران زلزله بود؛ طوری که همه خاورمیانه را لرزاند و دشمن از این جهان‌لرزه می‌ترسید.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی تنها چرخش نبود، هر چرخشی ارزشمند نیست، آن چرخشی که رو به آسمان دارد، جهش و عروج و ‌صعود است و این ارزشمند است.
رشاد افزود: در ایام و‌ روزگاری که قدرت‌ها تصمیم گرفته بودند مفهوم انقلاب را از قاموس و‌ حیات بشر حذف کنند و در آنی هر آنچه را انقلاب نام می‌گرفت برچینند و در همین کوران بود که انقلاب اسلامی سر برآورد. درست در زمانی که فعالیت در جبهه انقلاب اسلامی معنای چپ بودن داشت، انقلاب اسلامی با یاری مکتب و اندیشه و کلام توانست رژیمی ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کند و با کمک همین فکر، فرهنگ، کلام و کتاب این کار را انجام دهد و رهبری آن هم اجازه ندهد حتی یک گلوله از اسلحه‌ای خارج شود و کسی کشته شود. در آخرین روز و شب پیروزی انقلاب هم رهبری انقلاب تنها تهدید کرد که اگر مقاومت و اصرار بر ادامه حکومت نظامی شود کاری را که می‌خواهیم انجام می‌دهیم.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه قریب به ۲۰ عنوان کتاب دیگر آماده برای رونمایی بود، اما به یمن چهل سالگی قرار شد که ۴۰ اثر در این مراسم رونمایی شود، گفت: انقلاب اسلامی در همه چیز حتی مبارزات سیاسی چرخش ایجاد کرد. خدا را شاکریم این انفجار عظیم نورانی امروز نخستین چله خویش را پشت سر گذاشت و چله دیگری پیش رو دارد.
وی پیشنهادی هم به برگزار کنندگان این جشنواره ارائه داد و بیان کرد: پیام اخیر رهبر انقلاب با عنوان گام دوم، از نادرترین اسناد انقلاب است، چراکه از موضع رهبر متفکری نگاهی به چهل سال آینده در این پیام آمده و ذو وجوه و لایه لایه است و می‌توان در لایه‌های معرفتی، که در این پیام گنجانده شده است، تحقیق کرد. اگر این جشنواره بناست سال‌های آینده برگزار شود و یا در مقیاس جهانی دیده شود، باید در مورد تحلیل این پیام اهتمام ورزیم و جوایزی برای این تحقیقات قائل شویم. شاید بتوان فقط یک چلچراغ معرفتی را در شرح و تفسیر و مستندسازی این پیام تولید کرد. پیام گام دوم رهبری سند عظیمی است که هم گذشته را خوب تفسیر کرده و هم توانسته آینده را به خوبی بنمایاند.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.