۵۰ درصد جامعه را از اقتصاد محروم نکنیم!

پرورش نسل آینده نیازمند حضور زن و مرد در کنار هم است

غذایی که همسر در خانه می‌پزد، غذای مهر و محبت است و باید این وظایف پیگیری شود اما نباید حضور در عرصه اقتصاد و اجتماع نیز فراموش شود؛ چراکه وقتی یک زن مدارج دانشگاهی را طی می‎کند انتظار دارد که وظایف خارج از منزل را هم بر عهده داشته باشد و در نتیجه مطالبه‌گر می‌شود.

 

نشست «جایگاه زن در اقتصاد ایران اسلامی» با سخنرانی دکتر لیلاسادات زعفرانچی، عضو کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورای تحول در شورای انقلاب فرهنگی و دکتر فاطمه مقیمی، اولین بانوی بنیانگذار صنعت کشتیرانی و حمل ونقل خصوصی و کارآفرین برتر جهان اسلام صبح دوشنبه ۲۵ تیرماه، در کانون اندیشه جوان برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان دکتر مقیمی در این نشست را مطالعه بفرمایید:

فاطمه مقیمی، با بیان اینکه مسئولیت‎پذیری از منظر مدیریت بسیار مهم است، عنوان کرد: البته مباحث علمی همیشه و در همه جوامع قابلیت اجراء ندارند بلکه باید فرهنگ و فضای آن جامعه و کمبودها در نظر گرفته شود. امروزه از سرمایه انسانی به عنوان چیزی که می‎توان از آن بهره‌برداری و برای رشد جامعه استفاده کرد یاد می‎شود اما مگر می‎شود ۵۰ درصد جامعه را کنار گذاشت و برای توسعه، براساس فعالیت اقتصادی ۵۰ درصد دیگر برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه قطعا پیشرفت یک جامعه نیازمند استفاده از تمام ظرفیت‎ها و منابع سرمایه‌‎ای آن است، گفت: این سرمایه در مرحله اول خانواده است. البته اگر شخصی تمام اوقات روزمره خود را به کارهای خارج از منزل و برای منافع صرفا اقتصادی خانواده اختصاص دهد اما توجه بیشتری به خانواده نداشته باشد قطعا کار خوبی نیست. ما طرفدار زن تنها نیستیم بلکه معتقدیم پرورش نسل آینده نیازمند حضور زن و مرد در کنار هم است و ما الگوسازی از یک جمع را در نظر داریم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: البته این هم برای اقتصاد آینده ما مقرون به صرفه نخواهد بود که نگاه صرفا باروری به زنان داشته باشیم. بلکه ما اول از همه می‌خواهیم خواهر و همسر خوبی باشیم اما واقعیت این است که نمی‌خواهیم صرفا سفید یا سیاه باشیم بلکه ما باید مدیریت برنامه‌ریزی برای کسب و کار را هم داشته و البته باید ابتدا این مدیریت را در خانواده خود داشته باشیم.

مقیمی عنوان کرد: اکنون دنیا به این نتیجه رسیده است که ۵۰ درصد جامعه را نمی‎توان از اقتصاد کنار گذاشت. غذایی که همسر در خانه می‌پزد، غذای مهر و محبت است و باید این وظایف پیگیری شود اما نباید حضور در عرصه اقتصاد و اجتماع نیز فراموش شود؛ چراکه وقتی یک زن مدارج دانشگاهی را طی می‎کند انتظار دارد که وظایف خارج از منزل را هم بر عهده داشته باشد و در نتیجه مطالبه‌گر می‌شود.

وی تأکید کرد: دخترانی که بالای ۵۰ درصد ورودی‌های دانشگاه را در اختیار دارند، قطعا مطالبه‎گر می‎شوثد اما چند درصد کابینه، معاونان وزیر یا مدیرکل‎ها متعلق به زنان است. بنده معتقدم قابلیت زنان بسیار بیشتر از شرایط کنونی است. جامعه ما یک جامعه سنتی و مذهبی است اما همانگونه که عرض کردم نمی‌توان نیمی از جامعه را از اقتصاد محروم کرد؛ چراکه همانند فلج شدن نصف بدن است و اساسا ساختار خانواده هم شامل زن و مرد است.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: اگر هم بگوئیم اکنون بسیاری از مردان بیکار هستند و باید همه آنان شغل پیدا کنند و سپس زنان وارد بازار کار شوند هم توجیه مناسبی نیست؛ به این دلیل که زنان به جایی رسیده‌اند که کامل شدن خود را در ارائه خدمات به جامعه می‌دانند و این در دین مبین اسلام هم آمده است که به عنوان مثال فرمایش شده که زکات علم خود را به جامعه ارائه دهید.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.