نشست مجازی انرژی و اقتصاد

نشست مجازی انرژی و اقتصاد با موضوع «آسیب شناسی وابستگی اقتصادی به نفت» با حضور سیدامیرحسین اعتصامی در صفحه نشست مجازی کانون اندیشه جوان در اینستاگرام برگزار می‌شود.
نشست مجازی انرژی و اقتصاد

انقلاب اسلامی ایران وارث دیوان سالاری ای بود که به شدت فربه و فاسد بود. این ساختار با توسعه‌ای ناموزون و بی‌قاعده بر پایه درآمد تک‌محصولی نفت، به هیولایی بزرگ بدل شده بود. داشتن یک اقتصاد تک‌محصولی باعث وابستگی سیاسی و اقتصادی به غرب شد. از سوی دیگر حکومت به دلیل ورود منابع مالی بی حد و حصر به برنامه های بودجه و نهادهای اقتصادی بی توجهی کرد. نتیجۀ منطقی این روند،  نابسمانی اقتصادی بود.

این وابستگی به فروش نفت بدترین وضعیتی است که یک نظام اقتصادی می‌تواند برای خویش بسازد. پذیرش این وضعیت برای یک نظام اقتصادی، به معنای آن است که این نظام از پیش پذیرفته که هیچ نقشی در خود فرایند و چرخه تولید با صرف مدت کار انجام شده، نخواهد داشت، و صرفا زمینه تحقق فرایند تولید (کار) را برای دیگران فراهم کرده و از برآیند تولید و کار دیگران مصرف خواهد کرد.

حذف نیروی کار از فرایند تولید داخلی و ملی که به واسطه یک نظام اقتصادی تک‌محصولی نفتی شکل می‌گیرد، مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی عدیده ای برای جامعه در برخواهد داشت. از همین روی تلاش خواهد شد تا به بررسی چالش‌ها و آسیب‌های اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت در ابعاد گوناگون اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه ایران پرداخته خواهد شد.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز سه‌شنبه ۸ شهریور ماه ساعت ۲۱ با حضور سیدامیرحسین اعتصامی در نشستی مجازی با عنوان «آسیب شناسی وابستگی اقتصادی به نفت» در صفحه نشست‌های مجازی کانون اندیشه جوان در اینستاگرام به نشانی _canoon_org@  به گفتگو بپردازیم.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.