نشست مجازی عدالت و مسئله زنان

نشست مجازی عدالت و مسئله زنان با موضوعات «تبیین مفهوم عدالت در بستر جنس و جنسیت» ، «آنچه بر لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گذشت» ، «زنان در اینستاگرام» و «گفتگو پیرامون فعالیت اجتماعی زنان» با حضور فریبا علاسوند، زهرا بابازاده، شیما فرزادمنش، سحر دانشور و ابوالفضل اقبالی در کانون اندیشه جوان بررسی می‌شود.
نشست مجازی عدالت و مسئله زنان

دیدگاه های مختلفی در مورد حضور زن در مسائل اجتماعی در جوامع مختلف مطرح است که چالش‌ها، خطرات و آسیب‌های خاصی دارد. یکی از رویکردهای فمنیستی در ایران معتقد بر عدم عدالت جنسیتی بین دو جنس مرد و زن در جامعه ایرانی می‌باشد. از همین روی لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت نیز از برنامه‌های شکل‌گرفته در دهه‌های پیشین است که حلقه مفقوده‌ای را در مسائل زنان ایجاد نموده است. در حال حاضر یکی از چالش‌های اساسی جامعه ایران در فضای مجازی رخ می‌دهد که بخش زیادی از زیست‌ روزمره مردان و زنان را در شبکه‌های اجتماعی و بستر اینترنت برساخته است و تصویری که از زندگی‏ به‌عنوان زن ارائه می‏کنند تصویری تاثیرگذار دربارة زن‌بودگی و زنانگی است. که تحت‌تأثیر گفتمان سرمایه‏داری حاکم بر شبکه اینستاگرام و متاثر از گفتمان فمنیستی است.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز ‌دوشنبه تا پنج شنبه ۱۱ تا ۱۴ بهمن ماه ساعت ۱۹ نشست اول و باقی نشست ها ساعت ۲۱ با حضور فریبا علاسوند، زهرا بابازاده، شیما فرزادمنش، سحر دانشور و ابوالفضل اقبالی در نشست‌های مجازی تحت عنوان «تبیین مفهوم عدالت در بستر جنس و جنسیت»، «آنچه بر لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گذشت»، «زنان در اینستاگرام» و «گفتگو پیرامون فعالیت اجتماعی زنان» در صفحه اینستاگرام به نشانی _canoon_org@  به گفتگو بپردازیم.

 

 

 

 

 

نشست اول : تبیین مفهوم عدالت در بستر جنس و جنسیت

نشست اول : تبیین مفهوم عدالت در بستر جنس و جنسیت
برخی رویکردهای فمنیستی در ایران از وجود یک گفتمان مردسالار در حیطه مسائل اجتماعی و سیاسی سخن گفته و آن را نقد می‌کنند. این عده بر عدم عدالت جنسیتی بین دو جنس مرد و زن تاکید کرده و معتقدند میان زنان و مردان برای تصدی مسئولیت‌ها و مقامات اجتماعی، فرصت‌ها و امکانات برابری وجود ندارد. آنها چنین برای نمونه این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا اساسا زن می‌تواند حضور و کنش‌گری بین‌المللی داشته باشد یا نه؟آنها اینطور بیان می‌کنند که زنان ایرانی مانند مردان، امکان کنش‌گری بین‌المللی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ندارند و این امر به گفتمان مردسالار حاکم در جامعه بازمی‌گردد. بنابراین در راستای اعمال عدالت جنسیتی لازم است زنان را برای تصدی امور سیاسی و اجتماعی تربیت کرده و برای این امر بسترسازی کنیم. این عده معتقدند ما در عرصه عدالت جنسیتی دچار ضعف قوانین هستیم و به همین منظور ضروری است مجلس و دولت به سیاست‌گذاری در امر عدالت جنسیتی بپردازند
.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز ‌دوشنبه ۱۱ بهمن ماه ساعت ۱۹ با حضور فریبا علاسوند در نشستی مجازی تحت عنوان «تبیین مفهوم عدالت در بستر جنس و جنسیت» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی _canoon_org@  به گفتگو بپردازیم.

 

 

 

 

 

 

نشست دوم : آنچه بر لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت گذشت

نشست دوم : آنچه بر لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت گذشت
یکی از مسائل چالش‌زای سیاست‌گذاری چند سال گذشته در مجلس شورای اسلامی، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت بوده است. این لایحه فرایندی طولانی را از نظر زمانی گذرانده است. حدود یک دهه از طرح اولیه این لایحه گذشته و بارها مورد تجدیدنظر و اصلاح قرار گرفته است. فلسفه نگارش و مفاد مندرج در این لایحه مورد بحث و جدل‌های فراوانی شده و موافقان و مخالفان زیادی درباره این لایحه موضع گرفتند.

منتقدان معتقدند این لایحه صرفا یک واکنش سیاسی از جانب ایران در فضای بین‌المللی برای پاسخ به عدم رعایت حقوق زنان در ایران است. منتقدان در فلسفه نگارش این لایحه تردید کرده و بر این باورند که تصویب این لایحه ضرورتی ندارد؛ زیرا مستندات آماری کافی برای اثبات وجود پدیده خشونت خانگی گسترده در ایران وجود ندارد. اما موافقان بیان می‌کنند که پیش‌فرض پذیرش تصویب این لایحه، به رسمیت شناختن وجود خشونت علیه زنان در جامعه ایران است. موافقان لایحه معتقدند در تصویب این لایحه بحث سیاسی ایران در برابر جامعه جهانی مطرح نیست؛ زیرا در ایران قوانین حمایتگر از زنان وجود ندارد و پژوهش‌ها ضرورت تصویب این لایحه را تایید می‌کنند. آنها در پاسخ به منتقدان، به نتایج پژوهش‌های میدانی پژوهشگران به عنوان مستندات وجود خشونت علیه زنان در ایران اشاره می‌کنند.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن ماه ساعت ۲۱ با حضور زهرا بابازاده در نشستی مجازی تحت عنوان «آنچه بر لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت گذشت» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی _canoon_org@ به گفتگو بپردازیم.

 

نشست سوم : زنان در اینستاگرام

نشست سوم : زنان در اینستاگرام

امروزه فضای مجازی به میدان اصلی زندگی روزمرۀ انسان‌ها بدل شده است و بخش زیادی از زیست‌جهان ما در شبکه‌های اجتماعی و بستر اینترنت برساخته می‌شود. در این میان، اینستاگرام به دلیل جذابیت‌های بصری و عکس‌محور بودن، جایگاه ویژه‌ای در میان خانوادۀ ایرانی یافته است. بخشی از زندگی روزمره اساسا از آن رو «زندگی می شود» که در قالب عکس در اینستاگرام به نمایش درآید. فضای مجازی به هر فرد فارغ از جنس، طبقه، نژاد، قوم و دیگر مرزهای طبیعی و ساختگی فرصتی برای ظهور و بروز داده و بدین ترتیب وقایع ساده و شخصی زندگی روزمره از چیدمان میز غذا تا اولین لبخندهای فرزند می‌تواند دست‌مایه‌ای جهت تبدیل شدن به یک خرده‌سلبریتی مجازی شود.

اینفلوئنسرها از طریق پست‌های خود در شبکه‏های اجتماعی رهبران افکار آنلاین فضای مجازی هستند که بر رفتار و روند تصمیم‏گیری توده‏ها تأثیر می‏گذارند. در حال حاضر، بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را زنان تشکیل می‏دهند. تصویری که آن‌ها از زندگی‏شان به‌عنوان زن ارائه می‏کنند تصویری تاثیرگذار دربارة زن‌بودگی و زنانگی است. این اینفلوئنسرهای اینستاگرامی به دو مقوله «بدن زنانه» و «نقش‏های زنانه» توجه دارند. بدن زنانه و نقش‏های زنانه تحت‌تاثیر دو فرایند تجاری‏شدن و اجتماعی‏شدن قرار می‏گیرند که یکی تحت‌تأثیر گفتمان سرمایه‏داری حاکم بر شبکه اینستاگرام و دیگری متاثر از گفتمان فمنیستی است. جالب توجه است که در همه انواع زنانگی‏های نمایش‌داده‌شده، گفتمان دینی یا کاملاً طرد می‏شود یا نادیده گرفته می‏شود.

در همین راستا درکانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه ساعت ۲۱ با حضور شیما فرزادمنش در نشستی مجازی تحت عنوان «زنان در اینستاگرام» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی _canoon_org@  به گفتگو بپردازیم.

 

 

نشست چهارم : گفتگو پیرامون فعالیت اجتماعی زنان

نشست چهارم : گفتگو پیرامون فعالیت اجتماعی زنان

زنان يكى از مهمترين گروه هاى اجتماعی متاثر از كيفيت زندگی و در عين حال موثر برآن مي باشند. اين گروه عظيم اجتماعى از آنجا كه ارتباط موثرى با گروه هاى اجتماعى جامعه دارند، علاوه بر وظايف شخصى و خانوادگى نقش فعالى را در پيشرفت هاى اجتماعى و توسعه پايدار آن ايفا می‌كنند. امروزه مباحث مربوط به زنان در اولویت قرار دارد زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت روانی جامعه و خانواده دارند. و زنان زنجیره اصلی توسعه هستند و بی توجهی به این امر جامعه و خانواده را به سمت عقب ماندگی سوق می‌دهد.

در تفکر فمنیستی، زن بدون هیچ گونه قید و شرطی حق حضور در عرصه های مختلف اجتماعی را دارد و برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف، چه از نظر تنوع عرصه‌های حضور و چه از نظر میزان وقتی که باید زنان به امور مختلف اختصاص بدهند، محدودیتی را قبول نمی‌کنند. از طرف دیگر زن در نظام خانواده جایگاه ویژه‌ای دارد و حضور بی‌قید زنان در امورات اجتماعی ممکن است نظام خانواده را باچالش جدی مواجه سازد. در این میان نظرات متفاوتی در مورد کیفیت و کمیت حضور اجتماعی زنان مطرح است که باید به برسسی آن نظرات بپردازیم.

در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ماه ساعت ۲۱ با حضور ابوالفضل اقبالی و سحر دانشور در نشستی مجازی تحت عنوان «گفتگو پیرامون فعالیت اجتماعی زنان» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی _canoon_org@  به گفتگو بپردازیم.

 

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.