در آیین تکریم و معارفه مدیران پیشین و فعلی کانون اندیشه جوان چه گذشت؟

با حضور آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آئین تکریم و معارفه مدیران پیشین و فعلی کانون اندیشه جوان برگزار شد.
در آیین تکریم و معارفه مدیران پیشین و فعلی کانون اندیشه جوان چه گذشت؟

به گزارش روابط عمومی کانون اندیشه جوان ، در ابتدای مراسم عطالله باباپور قائم مقام و معاونت فضای مجازی و رسانه اظهار داشت: کانون و فعالیت‌هایش همواره با جوان گره خورده و آنچه امروز در این مراسم اتفاق می افتد نیز نمودی از جوانگرایی و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

تلاش ما برگشت کانون به ریل اصلی خود بود

در این مراسم همچنین محسن رحیمی مدیرعامل سابق کانون اندیشه جوان و مدیر حوزه هنری استان تهران با گرامیداشت این ایام بیان کرد: در واپسین روزهای ماه شعبان قرار داریم و انشالله دست پر از این ایام وارد ماه رمضان شویم و بتوانیم از فیوضات این ماه گرانقدر بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: کانون اندیشه جوان در قریب به یک دهه از مهم‌ترین و بهترین سال های زندگی من را تبدیل به معبدم کرد، بارها پیش آمد که تمامی وعده های نمازهای یومیه خودم را از نماز صبح تا نماز عشا را در کانون خواندم. روزهای تلخ و شیرینی را در این جا گذراندم و همه تلاش من این بود کانون را مرکز توجهات کنم.

رحیمی عنوان کرد: اما هر آمدنی را رفتنی و هر سکونت را روایت و داستانی است؛ در بدو ورود به کانون اندیشه جوان، کانون را محور و فاصله گرفته از دوران اوج خود دریافتم و این همه به جهت مرارت‌هایی بود که به دلیل نامروتی های متولیان دولتی آن روزگار به کانون رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: در آن دوران، متولیان کانون را ناخواسته به سمت پروژه گرفتن و حفظ حیات حداقلی کانون فرستاده بودند و هر متولی دیگری نیز این مسیر را پیش می‌گرفت و اگر این دوران گذار نبود حتما بازگشت کانون به ریل اصلی آن ناشدنی می‌نمود.

مدیر سابق کانون اندیشه جوان در ادامه گفت: لذا تلاش شد تا کانون به ریل اصلی خود بازگردد و دوباره کانون اندیشه جوان شود. این امر بایدهایی را می‌طلبید که به نحو احسنت از جانب پژوهشگاه عملی شد.

وی افزود: شکل گیری دگرباره هویت کانون، استقلالی را طلب می‌کرد که دومین گام ما در دوره ده ساله بود، کانون اندیشه جوانی را می‌خواستیم که روی پای خودش بایستد و ضمن تعامل با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان نهاد فرادستی امور خود را با دیگر دستگاه‌های همراستا و موازی جدا نماید.

رحیمی بیان کرد: همچنین دومین گام را استقلال و استقرار سامانه ی اداری مالی مستقل در کانون رقم زده ایم. در واپسین گام و سومین مرحله، لازمه امر کانون را تحول در آرایش آن دانستیم و لازمه تخاطب با مخاطب جدید، به کارگیری ابزار و لسان جدید بود.

وی عنوان کرد: باید کانون را برای ورود به عرصه گفتگو آماده می‌کردیم. آرایش دگرباره کانون نیاز به طرح تحولی داشت که با جمع صمیمی هم قطاران کانون نشستیم و طرحی نو درانداختیم که منجر به طرح تحول با شکل گیری سه معاونت مخاطب شناسی و تولید محتوا و ارتباطات دانش افزایی و فضای مجازی و رسانه و همچنین شکل گیری مرکز هنر و رسانه شد.

مدیر حوزه هنری استان تهران تصریح کرد: مرکز هنر و رسانه ورود جدی کانون در دوران مجازی زده کرونایی به عرصه فضای مجازی را تسهیل کرد و کانون را به مثابه لشکری مجازی در به نسبت با مخاطب بازآرایی نمود و شکل گیری نام های آشنای مجازی و اندیشه‌گانی همچون کالک، شابک، معرکه، برنامه‌های تلویزیونی هم قدم و حسین شهادت می دهد، از علی آموز و مواضع بهشتی و در نهایت مستند جستجوگر همه و همه از برکات این تولد بود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد کانون نوین در دوره جدید مسیری هموارتر را پیش رو دارد، از نظر چابکی ساختار و تعامل با پژوهشگاه و اصلاح برخی از فرآیندها در نسبت و تعامل با دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی که این امر می تواند با طراحی دقیق و به گزینی نیروی جوان و با انگیزه ذیل مدیریتی جوان، خوش فکر، مومن و انقلابی همچون برادر عزیزم سید حمید رضا میررکنی نوید بخش دورانی طلایی برای کانون اندیشه جوان باشد در این جا از حمایت های بی دریغ آیت الله رشاد و دیگر عزیزان تشکر ویژه ای داریم.

کانون با نگاه زیست بومی، راهبری فکری جوانان را برعهده بگیرد

در این آیین همچنین علیرضا نادعلی از مدیران ادوار کانون و عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت:ما کانون را خانه خودمان می دانیم. برای ما و دوستانی که قدری از عمرمان را توفیق خدمت در اینجا را داشتیم این حس و حال وجود دارد که دقایقی که در کانون صرف شده از فرصت ها و زمان های مهم  در زندگی مان بوده که  روی شخصیت سازی افراد فعال در اینجا تاثیر گذار بوده و در فضای گفتمانی و رخدادهای جامعه نیز موثر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: زحمات خوبی در حوزه تشکل های دانشجویی و کارهای عمومی در زمینه جوانان کشیده شد و کانون به تبع پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اطراف خودش با ترویج و تولید ادبیات گفتمان مجدد دینی و گفتمان انقلاب اسلامی حقیقتا تاثیر گذار و جریان ساز بوده است، هم آدم سازی و تولید ادبیات کرده و هم با این آدم ها جریان سازی داشته است.

نادعلی گفت: می توان گفت در حال حاضر افرادی که در مجموعه های فکری و فرهنگی مشغول هستند و در فهم و خدمت به انقلاب اسلامی قد و قامتی پیدا کرده اند، زمانی ارتباطی با این کانون و پژوهشگاه فرهنگ اسلامی داشته اند و همه این ها مدیون حضور بزرگ مرد عزیزی چون آیت الله رشاد است، به سبب اعتمادی که در سطوح مختلف و ادوار گوناگون به جوانان داشته و جوانان زیادی در این کانون تحت حمایت و اعتماد ایشان پرورش یافتند.

وی افزود:پژوهشگاه فقط تولید کتاب، محتوا و نظریه نکرده بلکه در پرورش انسان هایی علمی و توانمند موثر بوده است. کانون اندیشه جوان در ادامه راه نیازمند این است که چنان قبل ارتباط فکری اش با پژوهشگاه برقرار باشد. آنچه کانون را متفاوت کرده سلامت فکری است که با اتصال به پژوهشگاه به دست آورده است.

عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: ضمن حفظ رویکرد و راهبرد کانون در فضای مجازی نباید نسبت به مخاطبان در فضای حقیقی غافل شد. باید با خلاهای به وجود امده باردیگر در دوران پسا کرونا به سمت تشکل های دانشجویی برویم و ظرفیت های این فضا را به کار بگیریم.

وی عنوان کرد: نسل امروز در معرض بسیاری از شبهات است کانون باید با نگاه زیست بومی، راهبری فکری جوانان را برعهده بگیرد، البته ادعا نداریم تنها عنصر پیش برنده این جریان هستیم اما به سهم خودمان می توانیم بخشی را بر عهده بگیریم. در این بازار افکار و اندیشه ها، نیاز به مجموعه ای با تجربه مانند کانون داریم که با تکیه بر تجارب پژوهشگاه و با اتصال به منابع زلال می تواند در این عرصه با خلاقیت حرکت کند.

معنویت از مسائل مورد توجه کانون در دوران جدید باشد

در این مراسم آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز با گرامیداشت ایام شعبان و فرارسیدن ماه مبارک رمضان در چند روز آینده خاطرنشان کرد:مناجات شعبانیه دارای ویژگی هایی است که اگر مرور کرده باشیم می تواند عبودیت را به خوبی نشان دهد.

وی بیان کرد: اگر شیعه سرمایه های معنوی خود را که از حضرت معصومین به میراث برده، حفظ می کرد، می توانست جهانی را فتح کند، اما حیف که غفلت می کنیم.

آیت الله رشاد عنوان کرد: در جهان تلاش می شود معنویت را از میان ببرند و معنویت الحادی را جایگزین دین کنند، در این رابطه دو جریان وجود دارد یکی جریان معاند است و در جایگاه معارضات با دین به این شعار دامن می زند و جریان دیگر که از ظلمت مادی و ملکی خسته شده و به دنبال پناهگاهی است و معنویت را پناه گاه خود میداند اما در دام این عرفان گونه ها و شبه معنویت ها می افتد.

وی تصریح کرد: در این دومی ما مقصر هستیم که نتوانستیم مفاهیم بلند و ژرف را  به درستی عرضه کنیم و عطش جهانی را  پاسخ دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد:نظام و تاریخ ما و فرهنگ ملی ما در این چند سال این ها جهات معنوی دارند، ایران سرزمین معنوی و مقدس است. ایرانیان همواره معنوی گرا بوده اند و راهبری داشتیم مانند امام خمینی که یکپارچه نورانیت و معنویت بود.

وی ادامه داد: انسانی بزرگ که تاریخ نمونه آن را ندیده است. عارفی فرزانه و فیلسوف درون گرا و عقل گرا و فقیه حجره نشین و سیاستمداری بزرگ بود و در سنین ۸۰ سالگی به گونه ای قلم می زد که از قلم جوانی جوانانه تر داشت. او انسانی عجیب وجامع الااوصاف بود.

آیت الله رشاد تصریح کرد:بخش اصلی امام خمینی وجه معنوی ایشان بود و همه ویژگی‌های ایشان تجلی همین وجه معنوی بود. در واقع انقلاب اسلامی از کرامات امام بود و ایشان فقیهی روشن بین، روشنفکر پیشرو، سیاست مدار هوشمند، فقیه نو اندیش، حکیم جامع از تبار میرداماد بزرگ و مبارز و انقلابی شجاع بود. امروز نیز رهبری بزرگ داریم که کره زمین مانند ایشان را ندارد اما با این همه سرمایه از این وجه داشته های خود غافل هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در این جا از دوستان مختلف یاد شد جا دارد یادی کنیم از شهید جانباز کاشفی شخصی که معمولا وقتی از مدیران کانون یاد می شود از ایشان یاد نمی کنیم، آقای کاشفی را در ابتدای تاسیس کانون بعد از فرمایش رهبری، برای این مجموعه انتخاب کردیم. وی استادی ارجمند بود که مسئولیت را پذیرفت و این مجموعه شکل گرفت.

رئیس حوزه علمیه امام رضا عنوان کرد: در حدود ۴۰ نهاد را در طول دوران عمر خود تاسیس کرده یا در تاسیس آنها مشارکت داشتم. حوالی سن ۲۵ سالگی حوزه امام رضا، ۳۷ سالگی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و ۴۷ سالگی کانون اندیشه جوان را تاسیس کردم، تاسیس کانون اما طعم دیگری داشت کارها و فعالی هایش متفاوت با دیگر نهادها بود.

آیت الله رشاد عنوان کرد: هنگامی که مشغول نوشتن حکم سیدحمیدرضا میررکنی مدیر جدید کانون اندیشه جوان بودم، دیدم که از مضامینی که  در حکم آقای رحیمی امده بود نمی توان چیزی را کم نمود بلکه باید بر آن افزوده شود.

وی تصریح کرد:کانون باید به جوان نخبه توجه داشته و روی این قشر تمرکز کند. باید کانون را به کانون تربیت جوانان نخبه تبدیل کنیم و آنان را از نظر معرفتی و مهارتی تجهیز کنیم برای  حضور در میدان  هدایت جوانان عام. در توجه به این طبقه مخاطب، توجه به قشر بانوان نیز دارای اهمیت است. این قشر همواره از سرمایه های انقلاب اسلامی بوده اند.

 آیت الله رشاد تاکید کرد: از مواردی که باید در دوران جدید بدان توجه داشت مسئله معنویت است که در حکم هم آن را اضافه کرده ایم. باید حیث معنوی کانون تقویت شود. همانطور که عرض کردیم در این زمان برخی مغرضانه می خواهند معنویت را در مقابل دین علم کنند. خلایی که جامعه ما گرفتار آن شده است با معنویت درمان می شود.اهتمام به معنویت پروی و جذب قلوب جوانان نسبت به این مسئله باید مورد توجه باشد، سرمایه های عظیمی در مذهب ما وجود دارد باید این معادن را استفاده کنیم. در این راه از ظرفیت ارتباط با حوزه به ویژه حوزه تهران استفاده نماییم. هم از آقایان طلاب و بانوان.

وی ادامه داد: از نکات اساسی دیگر که توجه بدان لازم است مسئله تبیین است. باید نسل جوان را با جهاد تبیین اماده پذیرش حرف های نو کرد. در حال حاضر دچار گسستی با مخاطبان جوان هستیم، ذهن این نسل مشوش شده و شبهات هجمه آورده لازمه برون رفت از این شرایط جدی گرفتن جهاد تبیین است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: از نکات مهم دیگر اهتمام ویژه به تولید محتوا است. پژوهشگاه محتوای عمیق، به روز و گسترده ای تولید می کند کانون باید این تولیدات را به زبان جوانان برگرداند تا به اذهان جوانان راه پیدا کند. در واقع کانون باید مدیریت میدانی نسل نو از رهگذر تولید محتوا با رویکرد معنوی و تبیینی با استفاده از ظرفیت های پژوهشگاه را بر عهده گیرد. همچنین باید کانون را از محدوده فعالیت ها و حوزه تاثیر تهران خارج کنیم و فعالیت ها را ملی کنیم. استفاده از تشکل های مردمی و مردم نهاد از ظرفیت های موجود برای دستیابی به این مهم است.

آیت الله رشاد در پایان ضمن بیان ویژگی های فردی و مدیریتی محسن رحیمی عنوان داشتند: همچنین از مساعی خالصانه، جوانانه و معتقدانه و حسن انجام مسئولیت تشکر می کنیم. همچنین حضور آقای میررکنی را در کانون با توجه به سوابق علمی و معنوی را غنیمت می دانیم که ان شالله وجه معنویت در رویکردها که بدان اشاره داشتیم تقویت خواهد شد. به ایشان خوش آمد می گوییم و بابت پذیرش مسئولیت تشکر می کنیم.

باید به معنویت و دعا به مثابه علم در تربیت نگاه کرد

در بخش پایانی نیز سیدحمیدرضا میررکنی مدیر جدید کانون اندیشه جوان اظهار داشت:از اعتمادی که به بنده شدم تشکر می کنیم؛ کانون جوان بنابر این است که بر تربیت تاکید مضاعفی داشته باشد، بسیار اندیشیدم که در ادامه راه کانون و راهبرد نو آن چه نکته ای از سیره ای از معصومین می تواند موثر باشد. آنچه در سیره زین العابدین برای بنده جالب بود تربیت افراد با دعا بود. در مقدمه صحیفه سجادیه این دعا به علم تعبیر شده است.

وی تصریح کرد: گویا آن چیزی در نهایت علم و اندیشه است که نه سواد مرسوم بلکه عزم های ما شکل می دهد، دعا چنین خصلتی دارد و افق هایی را پیش چشم انسان می گشاید. ما باید سراغ عزم ها بریم و آن ها شکل دهیم. از معصومین آموختیم که این شدنی است.

مدیر عامل کانون اندیشه جوان ادامه داد: در این راه نیازمند دعای همه عزیزان هستم وی در پایان گفت: سیره ومنش آقای رحیمی تربیتی است. نفس معاشرت با ایشان برای من آورده زیادی داشت، امید دارم با اینکه این جلسه وداع با ایشان است اما با ایشان در تعامل باشیم.

گفتنی است در این مراسم از تلاش های و خدمات ۱۲ ساله رحیمی تجلیل شد و حکم مسئولیت حمیدرضا میرکنی به ایشان تقدیم شد.


مطالب مرتبط
گزارش تصویری آیین تکریم و معارفه مدیرعامل کانون اندیشه جوان

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.