گفتگوهای زنده تجربه ملی

مصادف با هفتادمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت، قصد داریم در کانون اندیشه جوان پیرامون دو موضوع « ایران و آمریکا؛ از ملی شدن نفت تا کودتا» و «الگو شدن ایران؛ بررسی تطبیقی ملی شدن نفت و انرژی هسته ای» با دو تن از اساتید این حوزه به گفتگو بنشینیم.
الگو شدن ایران بررسی تطبیقی ملی شدن نفت و انرژی هسته ای

گفتگوهای زنده تجربه ملی

در دورانی که کشورهای استعمارگر با تضعیف دیگر کشورها و تسلط بر جریان­های سیاسی آن کشورها وابستگی اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی را به وجود می آوردند و هدف اصلی آنها تسلط بر تار و پود منابع حیاتی آن کشورها بود و تا امروز هم با شیوه­های نوین انجام می گیرد. در ایران نیز چنین رویکردی جریان داشت.

در بحبوحه پایان آمدن غائله آذربایجان، در ایران فضایی در جهت ملی شدن صنایعی که در دست کشورهای استعمارگر بود، به وجود آمد. جریانات به وجود آمده ملی­گرا و مذهبی­ها با کنار هم قرار گرفتن و تسلط بر امور مجلس توانستند شیلات و خصوصا نفت را ملی اعلام نمایند. اما هر آنچه روزها به جلو می­رفت اختلاف­ها  با مدیریت عوامل پشت پرده بیشتر می­شد که نهایتا به کودتا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ منجر گردید و آرزوهای ایرانیان در آن زمان بر باد رفت.

در همین راستا مصادف با هفتادمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت، قصد داریم در کانون اندیشه جوان پیرامون دو موضوع « ایران و آمریکا؛ از ملی شدن نفت تا کودتا» و «الگو شدن ایران؛ بررسی تطبیقی ملی شدن نفت و انرژی هسته ای» در تاریخ ۲۷ و ۲۸ اسفند ماه طی دو نشست زنده در صفحه مجازی باشگاه اندیشه به نشانی @Bashgah_net با دو تن از اساتید این حوزه به گفتگو بنشینیم.

 

 

 

 

نشست اول : ایران و آمریکا ؛ از ملی شدن نفت تا کودتا

نشست اول ایران و آمریکا ؛ از ملی شدن نفت تا کودتا

وقتی کشوری تصمیم می­گیرد روی پای خود بایستد و عزت و افتخار برای مردمش بیافریند، نیاز به پایمردی مردم و سیاستمداران در جهت ارزش‌­های خود دارد. اما لغزش­هایی هم همیشه مانع به تحقق رسیدن آرزوها می­شود. ایران مسیر ملی شدن صنعت نفت را با اقتدار شروع کرد اما در ادامه با بروز اختلاف ها به کودتایی تاریک مبدل گشت. در فاصله بین ملی شدن صنعت نفت و کودتای ۲۸ مرداد در روابط بین ایران و آمریکا اتفاقاتی افتاد که می‌تواند برای امروز ما درس‌آموز باشد.

در همین راستا قصد داریم تا ۲۷ اسفندماه ساعت ۲۱ با حضور جناب آقای دکتر علی ططری پیرامون موضوع« ایران و آمریکا؛ از ملی شدن نفت تا کودتا» در صفحه مجازی باشگاه اندیشه به نشانی Bashgah_net@ به گفتگو بپردازیم.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.