تعیین جایگاه ارزشی زن ارتباط مستقیم با گوهر انسانیت و غایت زندگی او دارد

مصاحبه با حسام رضایی، نویسنده کتاب«زن و جایگاه ارزشی»

کتاب«زن و جایگاه ارزشی» از مجموعه دفاتر زن و خانواده توسط کانون اندیشه جوان به تازگی منتشر شده است.در همین زمینه گفت و گوی کوتاهی با حسام رضایی  نویسنده کتاب انجام داده‌ایم که در ادامه مطلب،از منظرتان عبور خواهد کرد:

 

 

اثر شما به تازگی منتشر شده است ؛ برخی ویژگی‌های این تحقیق را برایمان بیان کنید.   

تعیین جایگاه ارزشی زن ارتباط مستقیم با گوهر انسانیت و غایت زندگی او دارد. در اندیشه اسلامی خانواده از منزلت و قداست بالایی برخوردار است و زن اضافه بر نقش های اجتماعی‏، نقش حیاتی در مقام مادر و همسر در خانواده ایفا می کند. در دوران معاصر و در زمانه جولان مکاتب مادی فمنیسم،امانیسم و لیبرالیسم، دو موج علیه زنان به راه افتاد. در یک نگاه زن از آیینه انسانیت خارج و ابزاری در دست مردان معرفی می شود و زمینه استثمار اقتصادی،سوء استفاده جنسی، انکار منش ذاتی و پایمال شدن کرامت انسانی او را فراهم می کند و در مقابل مکتب دیگری با نگاه تقابلی، زنانگی او را به تاراج می برد و با شعار “زن مساوی با مرد”،‌جایگاه ارزشی او را پایمال می کند.

بی تردید آشنایی با منطق هر یک از مکاتب و ایدئولوژی و در ادامه سنجش و راستی آزمایی هر یک از آنان و در نهایت شفاف سازی و تصویر سازی درست از مقام زن در جامعه، مستلزم آشنایی با قوانین و ایدئولوژی احکام اسلامی به عنوان تمدن جهانی است که ضمن احترام کامل به هویت انسانی زن، دستورالعمل جامع و کاملی متناسب با وضعیت روحی و جسمی جنس زن برای حضور سالم،زنده و رو به رشد او در تمام عرصه‏های فردی ، خانوادگی و اجتماعی داراست.

 

با توجه به مخاطب هدف: ضرورت و اهمیت موضوع را چگونه بیان می کنید؟

این کتاب یکی از مجموعه دفاتر زن و خانواده است که در قالب چند دفتر می­کوشد تا مسائل مختلف مربوط به زنان را در عرصه­های مختلف اجتماعی،‌ خانوادگی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی بر مبنای  اندیشه  واحکام اسلامی مورد بررسی قرار داده و با رفع شبهات موجود، دریچه­ای نو و جهت­دهنده­ را برای جوانان پرسشگر و  دانشجویان کاوشگر میهن اسلامی­مان بگشاید. بی تردید این موضوع نیازمند مقدمه و موخره است و لذا این موضوع در کنار سایر موضوعات می تواند هدف غایی و نتیجه تام این مجموعه را حاصل کند؛ اما  در عین حال تک تک این موضوعات نیز بصورت جزئی می توانند جوابگویی برخی شبهات موجود در محافل دانشجویی و طلاب باشند.

 

  کمی رویکرد خودتان را در این اثر تشریح کنید.

بخش نخست این دفتر پس از تبیین مفهوم و مبانی انسانیت و جایگاه انسانی زن در فرهنگ و ادیان مختلف، جایگاه ارزشی زن در ملل و دیدگاه های مختلف درباره آن را مورد بررسی قرار می دهد. بخش دوم نیز ضمن تبیین نقش الگوی مناسب در جامعه و اندیشه انسان، ویژگی های زن اسوه در فرهنگ غرب و اسلام را معرفی می کند.

 

ویژگی شاخص و مزیت­های نسبی این اثر را چگونه ارزیابی می کنید؟

امروزه با یک سرچ ساده، منابع متعددی در هر مساله پیشنهاد می شود؛ اما آنچه امروزه به مذاق مخاطب-خصوصا مخاطبان کانون اندیشه جوان- می نشیند، گویایی سخن و شیوایی قلم است، در عین تلخیص و گزیده گویی. در این تحقیق سعی شده از مقدمات مساله بکاهیم و به سرعت به اصل موضوع و پاسخ به شبهات و مسائل مربوط به موضوع – از حیث کلیات ذاتی- بپردازیم و  در حواشی و کلیات عرضی مربوط به مساله هم به ارجاع و معرفی منابع دسته اول بسنده کنیم.

 

 به عنوان آخرین سوال اکتفا می‌کنم به اینکه با توجه به مزیتهای موجود یاد شده، گمانه‌زنی و پیش‌بینی اجمالی‌تان از میزان استقبال مخاطبان عام این کتاب و مخاطب خاص جوانان چیست؟

همانطور که عرض کردم، با توجه به تعدد منابع، شناسایی منابع برای مخاطبان سخت است و لذا آنچه می تواند مخاطب را در نیل به مقصودشان یاری کند، معرفی درست منابع است. مخاطب باید آنچه را که از کتاب انتظار دارد،‌در کتاب لمس کند،‌و الا نه انرا می خرد و نه آنرا به دیگران پیشنهاد می کند. بنابراین در درجه اول نویسنده باید با ذائقه مخاطب آشنا بوده و محتوا را به تناسب ذائقه او عرضه کند، و در درجه دوم کتاب باید به مخاطب معرفی و عرضه شود. به نظر می رسد که این تحقیق در تحقق نکته اول تا حدی موفق بوده و ان شاءالله با تحقق نکته دوم، شاهد استقبال مخاطبان باشیم .

 

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.