الگوی سوم انقلاب در کنش گری زنان

اولین نشست از سلسله جلسات «زن و جامعه اسلامی» با حضور سرکار خانم فاطمه داداشی با موضوع رابطه همسری مادری با کنشگری و اشتغال در قالب لایو اینستاگرامی برگزار شد.
الگوی سوم انقلاب در کنش گری زنان

به گزارش روابط عمومی کانون اندیشه جوان؛ به بهانه ایام ولادت حضرت زهرا(س) و هفته زن، اولین نشست از سلسله جلسات «زن و جامعه اسلامی» با حضور سرکار خانم فاطمه داداشی با موضوع رابطه همسری مادری با کنشگری و اشتغال در قالب لایو اینستاگرامی برگزار شد.

خانم داداشی در این نشست با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی توانست فضایی را بوجود آورد که زنان بتوانند در ابعاد فردی و اجتماعی توان­مندی‌های خود را نشان دهند گفت: تعریف زن در جامعه اسلامی در گرو دو مفهوم است اول اینکه زن از جامعه اسلامی چه می­خواهد و دوم انتظارات جامعه اسلامی از زن چیست؟ آنچه منشأ تضاد میان نقش مادری-همسری با کنشگری اجتماعی زنان است تفکیک ناصواب این دو نقش است که برگرفته از تقابل سنت تجدد بوده­است.

وی افزود: انقلاب اسلامی الگوی سومی را معرفی می­کند که به طور اساسی نگاه فراجنسیتی به نقش‌آفرینی انسان دارد، همان‌گونه که در قرآن کریم الگو های ایمانی فراجنسیتی هستند.  به­عنوان مثال حضرت آسیه -سلام الله علیها- به عنوان الگوی مومنان معرفی می­شوند. اساس این الگو مبتنی بر دو رویکرد زندگی مجاهدانه و زندگی مسئولانه بنا شده است. در این نگاه میان نقش مادری-همسری وکنشگری اجتماعی جدایی و افتراق نیست بلکه مطابق رویکرد زندگی مجاهدانه باید حداکثر ظرفیت­های فردی شکوفا شده و با نگرش مسؤولانه نسبت به محیط پیرامون و جامعه اسلامی به فعالیت پرداخت.

فاطمه داداشی در ادامه بیان داشت: اگر برای زندگی یک هدف و غایتی قائل باشیم در رسیدن به این غایت بین زن ومرد تفاوتی نیست، اما در مسیر رسیدن تمایزاتی وجود خواهد داشت. وی ضمن انتقاد از شرایط کنونی جامعه افزود: متاسفانه باید بگویم که اوایل انقلاب زنان کمتر در دوگانه سنت  وتجدد گرفتار بودند اما امروزه این شکاف عمیق­تر شده است.

در ادامه با اشاره به اینکه خانواده محوری، عفاف و تناسب­گرایی میان فعالیت ها و شأن زن سه رکن اساسی در کنش­گری بانوان است افزود: برای یک زن زمانی فعالیت اجتماعی حق است و زمانی وظیفه. در نازل ترین سطح از فعالیت که اشتغال زنان است وقتی به بیانات رهبری نگاه می­کنیم می­بینیم که ایشان صرف شاغل بودن را ارزش نمی­دانند بلکه ارزشمندی آن در گرو  نگاه مسؤولانه است. در سطح بالاتر فعالیت های اجتماعی این حق زنان است که استعدادهای خویش را شکوفا کنند و در متعالی ترین مرتبه  مسؤولیت و وظیفه زنان در قبال جامعه اسلامی، دفاع و حفظ جامعه اسلامی است.

وی در خاتمه اشاره کرد که : به جای متاثرشدن از موج­های رسانه­ای در بیان مطالبات زنان باید به محورهای اساسی توجه نمود که اساسی­ترین آن­ها همان عدالت جنسیتی است. به این معنا که یک زن بتوند در شکوفایی استعدادهایش فراتر از بی عدالتی­های جنسیتی به فعالیت و کنش­گری بپردازد.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.