ابعاد تحولات منطقه بعد از عملیات طوفان الاقصی

نشست علمی قدس و چرخش نظم جهانی با حضور مجتبی رحماندوست «عضو هیات امنای جمعیت دفاع از ملت فلسطین» به میزبانی کانون اندیشه جوان به صورت برخط برگزار شد.
ابعاد تحولات منطقه بعد از عملیات طوفان الاقصی

در نشستی با حضور دکتر مجتبی رحماندوست «استاد دانشگاه و عضو هیات امنای جمعیت دفاع از ملت فلسطین» ابعاد تحولات منطقه بعد از عملیات طوفان الاقصی مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست که به همت کانون اندیشه جوان برگزار شد، دکتر رحماندوست ضمن بیان ریشه های تاریخی و جغرافیایی مساله فلسطین، آخرین وضعیت جبهه مقاومت و رژیم اسغالگر را مورد تحلیل قرار دادند.

در ابتدا دکتر رحماندوست به ریشه مرزهای فعلی کشور های منطقه بعد از جنگ جهانی اول پرداختند و جغرافیای منطقه را توضیح دادند. در آن زمان انگلستان با تقسیم کشورها و تعیین مرزهای جدید، بذر اختلافات قومی را کاشتند و در میان اعراب، ترک ها، بلوچ ها و … مرزهایی را کشیدند.

ایشان سپس به تاریخ تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی پرداخته و سابقه این رژیم در جنگ های مختلف با اعراب را توضیح دادند. اسرائیل غاصب در طول حدود ۷۵ سال به مرور بخش هایی از مصر، سوریه، لبنان و فلسطین را اشغال کنند. بعد از عدم موفقیت کشورهای عربی در موضوع ایستادگی برابر اسرائیل غاصب، روند مذاکره و سازش راهبرد جدید تعاملات سایر کشورها با این رژیم جعلی بود. در مذارکرات اسلو در سال۱۹۹۳، یاسر عرفات بر خلاف پیش بینی های سیاستمداران دنیا، فلسطین را به اسرائیل تقدیم کرد و در مقابل تنها چند وعده ی توخالی دریافت کرد.

دکتر مجتبی رحماندوست در ادامه به نقش مردم در ایستادگی مقابل این سازشکاری ها اشاره داشته و اظهار داشت: بهار عربی یا بیداری اسلامی، یک حرکت مردمی و ضد صهیونیستی بود که به نوعی گرایش کشورهای اهل سنت به ولایت فقیه را تقویت کرد. در فقه مذاهب اهل تسنن، خروج علیه حاکم خلاف است و این اتفاق که مردم اهل سنت علیه حاکمان خود قیام کنند، سابقه نداشت. به تدریج حرکت های ضد صهیونیستی در این کشورها نهادینه شد و برای مثال در سوریه دولت علی رغم تلاش زیاد دولت های غربی برای اسقاط بشار اسد، نه تنها او پابرجا ماند بلکه فرهنگ مقاومت در این کشور پا گرفت و در بین مردم جای خودش را پیدا کرد. در سایر کشورهایی همچون مصر، یمن و … هم تحولات به همین شکل پیش رفت و مقاومت به صورت یک حرکت عمومی صورت گرفت.

این کارشناس حوزه مقاومت در ادامه مدعی شد که فلسطین نقش اتصال سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا را دارد و یک کشور بسسار راهبردی است. اگر کشور به فلسطین مسلط شود، می تاثیر جدی بر منطقه داشته باشد. ایشان علاوه بر بیان اهمیت کشور فلسطین، اهمیت قدس شریف را نیز توضیح داده و عنوان داشتند که مقوله فلسطین، به واسطه قدس در قله ی رفیعی از اهمیت تاریخی و مذهبی برای همه مسلمانان قرار دارد. سالها مقدسات مسلمانان در قدس شریف، هتک شده و در حال حاضر امکان ورود و استفاده مسلمانان به طور دائم از این مسجد مقدس وجود ندارد چرا که یک تقسیم بندی زمانی صورت گرفته و مسلمانان تنها بعضی از روز ها امکان ورود به مسجد را دارند.

رحماندوست تصریح کرد که طوفان الاقصی نشان از بالندگی جریان مقاومت در فلسطین است که اگر به پیروزی در کرانه باختری منجر شود، به سمت سرزمین های ۱۹۴۸ هم خواهند رفت و اسرائیل را تحت فشار قرار خواهند داد. اهمیت این حرکت از جهات مختلفی است؛ این برای اولین بار بود که این همه اسارئیلی کشته و اسیر و زخمی شدند. گنبد آهنین برخلاف ادعای اسرائیلی ها به خوبی عمل نکرد و اخبار فرار صهیونیست ها از سرزمین های اشعالی به طور وسیعی مخابره شد.

ایشان بیان کردند که صهیونیست ها بسیار ترسو هستند و در صورت اسیر گرفتن از صهیونیست ها، امکان مبادله و تعویض اسرا دتس برتر را برای فلسطینی ها به دنبال خواهد داشت؛ این اتفاق قبلا برای لبنان هم افتاده است و آنها در ازای یک یا دو نفر اسیر اسرائیلی، تعداد زیادی از اسرای خود را آزاد می کردند اما امروز دیگر صحبت از یک نفر و دو نفر نیست و تعداد بالایی از اسیر در اختیار مقاومت قرار گرفته است.

دکتر رحماندوست مجموعا تحولات رقم خورده تا این لحظه را دارای ظرفیت بالایی برای چرخش تحولات در منطقه و حتی کل جهان دانسته و احتمال تسری این جریان به کشورهای عربی منطقه را منتفی ندانستند. ایشان در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر احتمال تاثیر این عملیات بر کشورهای اروپایی این طور پاسخ دادند: با توجه به گفت و گوی رئیس جمهور – آیت الله رئیسی- با ولیعهد عربستان سعودی- بن سلمان- حتما باید باب گفت و گو با تمام کشورهایی که در تمام این سالها علیه ما فتنه گری کردند هم باز شود چرا که جمهوری اسلامی ایران قدرت خود در بعد نظامی را نشان داده است و ترسی از مقابله با کشورهای غاصب و زورگو را ندارد. برای مثال، الزام کشتی ها و قایق های جنگی ما بر فارسی صحبت کردن کشتی هایی که وارد منطقه خلیج فارس می شوند، نشان از قدرت درونی کشور ماست و در چند ماه اخیر، آمریکا نتوانسته مانع حرکت کشتی های ایرانی در سراسر جهان شود. طوفان الاقصی هم در اوج تاثیر گذاری است و با توسعه این عملیات های ایذایی، مسیر چرخش به سمت زوال اسرائیل پیش خواهد رفت.

در ادامه مجری برنامه با مطرح کردن یکی از شبهات داخلی و انتقاد برخی از مردم ایران مبنی بر غلط بودن هزینه کرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از لبنان و فلسطین، از کارشناس برنامه درخواست پاسخ به این شبهه را داشت.

دکتر رحماندوست در پاسخ به این شبهات به عدم درک صحیح از وضعیت زمانه اشاره داشته و از بدیهی بودن عملکرد جمهوری اسلامی ایران در هزینه کردن برای امنیت خود سخن گفت و هر هزینه ای در خارج از مرزها، برای جلوگیری از رسیدن دشمن به مرزهای کشور را بسیار عقلانی توصیف کرد. در ادامه دکتر رحماندوست راجع به دیداری که با آقای صفی الدین – از رهبران حزب الله لبنان – داشتند، توضیح داده و با اشاره به تنظیم موشک های حزب الله روی نقاط مختلف از جمله پایگاه های اسرائیل و آمریکا در منطقه، هرگونه تهدید ایران را با پاسخ بی درنگ بسیاری از متحدان استراتژیک ایران در منطقه برابر دانست. این راهبرد که کشورهای محور مقاومت از ایران دفاع می کنند و ما در مقابل با حمایت از آنها سعی در اخراج شر مطلق این منطقه یعنی غده ای سرطانی به نام اسرائیل داریم، از هر جهت و با هر منطقی – حتی گرایش ناسیونالیستی – مورد تایید و عقلانی توصیف کرد.

عضو هیات امنای جمعیت دفاع از ملت فلسطین در توضیح عبارت شکست غیرقابل ترمیم که در سخنرانی اخیر رهبر انقلاب راجع به حرکت اخیر جریان مقاومت در سرزمین های اشغالی صورت گرفته، این حرکت را موجب یک ضربه اساسی به پیکره رژِم صهیونیستی دانست. از نظر دکتر رحماندوست، اسرائیل یک پایه اش روی دوش کشورهای غربی و پایه ی دیگرش روی بلوف زنی و جنگ روانی است و این پایه دوم بر اثر حمله اخیر دیگر از بین رفت و قابل ترمیم نیست چرا که ضعف گنبد آهنین یا قدرت ماشین جنگی این رژیم جعلی را بیش از پیش یادآور شد. اسرائیل سالها شعار نیل تا فرات را داد و دیوار حائل را برای تعیین مرزهای خودش کشیده بود اما در عملیات طوفان الاقصی، آنها پا به فرار گذاشتند و دیوار حائل هم به راحتی مورد نفوذ مبارزین و مجاهدین فلسطینی قرار گرفت. همین که رهبر انقلاب به نهایت عمر این رژیم جعلی یعنی ۲۵ سال اشاره کردند و امروز به اذعان کارشناسان این رژیم نهایتا ۵ الی ۶ سال عمر خواهد کرد، یعنی طوفان الاقصی عمر این رژیم منحوس را بسیار کم کرد و اگر کشورهای منطقه مثل یمن و بحرین و عراق و سوریه به طور جدی پای کار بیایند، این طوفان، طومار اسرائیل را در هم خواهد پیچید. پس ترمیم ناپذیری در تعبیر رهبر انقلاب بیشتر به بعد روانی و تبلیغاتی جنگ برمی گردد. قبلا آنها عادت داشتند که با بلوف زنی، تعداد کشته و مجروح خود را اعلام نکنند یا کمتر اعلام کنند و این در حالی بود که فلسطینی ها با سنگ می جنگیدند و امروز در یک هفته حدود ۵هزار موشک روانه مناطق اشغالی شده و دیگر هیمنه پوشالی این رژیم شکسته است.

دکتر رحماندوست با ذکر نام و یاد مرحوم شهید قاسم سلیمانی و همه شهدای محور مقاومت به عنوان جمع بندی سخنان خود تحلیلی راجع به بیداری مردم جهان در باره قضیه فلسطین ارائه کردند. به عقیده این استاد دانشکده مطالعات جهان، فضای حاکم بر سیاستمداران کشورهای غربی و آمریکایی به نفع اسرائیل است اما مردم کاملا بیدار هستند و افکار عمومی جهانی باید در این زمینه نقش خود را در دفاع از فلسطین مظلوم ایفا کند. تنها نقطه نگرانی این است که اسرائیلی ها با دیوانگی دست به سلاح های کشتار جمعی یا سلاح اتمی ببرند که البته از لحاظ عقلی و منطقی این امکان وجود ندارد اما اگر اسرائیل به نقطه غرق شدن برسد، نمی شود توقع داشت که کنش عقلانی داشته باشد. در مجموع مسیر مقاومت به سمت پیروزی است و شاهد عقب نشینی جبهه غربی خواهیم بود. باید همه برای موفقیت فلسطین و مردم مظلوم آن دعا کنیم تا پیروزی امت حزب الله هرچه زودتر رقم بخورد. اگر لازم به حضور فیزیکی ما در میدان نبرد نیز باشد، حرفی نداریم و حتما دوست داریم در سطح جنگ روانی یا فیزیکی به کمک مقاومت برویم.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.