تمدید ثبت نام درسگفتار فلسفه تاریخ

این درسگفتار تلاش می کند به تاثیر و جایگاه فلسفه تاریخ در سیر تحول و تکامل علوم انسانی آشنا بپردازد.
تمدید ثبت نام درسگفتار فلسفه تاریخ

به اطلاع مخاطبان گرامی می‌رساند درس‌گفتار «فلسفه تاریخ» با تدریس دکتر علی مرادخانی به علت درخواست‌های دوستان؛ شروع دوره از بیست‌ و ششم تیرماه به دوم  مرداد ماه موکول شده است و فرصت ثبت‌ نام تا یکم مرداد ماه تمدید می‌شود.

فلسفه تاریخ به مثابه دانش قوانین عام و کلان بر رویدادها و رخدادهای گذشته است که به فلسفه نظری تاریخ یا فلسفه جوهری تاریخ مشهور است.

پرسش اساسی که مطرح می‌شود این است که سیر تحول تاریخ چگونه است؟ آیا تاریخ در خط سیر معینی حرکت می‌کند یا در دوره‌های متوالی تکرار می‌شود یا نظم و شکل ندارد؟ آیا بر سیر تاریخ قوانینی حاکم است؟ آیا تاریخ آغاز پایانی دارد؟ فلسفه تاریخ سعی دارد به این پرسش‌ها پاسخ دهد. اما فلسفه تاریخ در عصر مدرن، پیش‌فرض این نوع نگرش به تاریخ را دارد که انسان می‌تواند بر انسان مسلط شود و با تکیه بر فلسفه خودبنیاد بشری، روند حرکت تاریخ و غایت آن را شناسایی کند.

بنیان اساسی تمام نظریات مطرح‌شده در علوم انسانی مدرن ریشه در نگرش آنها به فلسفه تاریخ دارد و فلسفه تاریخ نقش زیربنایی برای نظریات علوم انسانی ایفا می‌کند. هگل نقطه اوج فلسفه تاریخ مدرن است. فلسفه تاریخ مدرن بر محور نظامات فلسفی فیلسوفان بزرگ دوره مدرن شکل گرفته است. از جمله آن‌ها، ویکو، هردر، هگل و مارکس است. آرای متفکران مدرن درباره فلسفه نظری تاریخ پس از هگل و مارکس، عمدتا متاثر از آرای این دو بوده است.

از همین روی کانون اندیشة جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با آراء و دیدگاه‎‌‌های متفکراندوره مدرن درباره فلسفه نظری تاریخ، دوره «فلسفه تاریخ» را با حضور علی مرادخانی طی ۱۰ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت مجازی در اسکای روم برگزار خواهد شد.
محورهای دوره:

۱- تعریف دو مفهوم از فلسفه تاریخ در دوره مدرن، موضوعات و پرسش‌های فلسفه نظری تاریخ

۲- درآمدی بر پارادایم‌های گوناگون در فلسفه نظری تاریخ (اسطوره‌ای، مسیحی، مدرن)

۳- آشنایی با آموزه‌ها و نظریات فلسفه نظری تاریخ مطرح‌شده از سوی اندیشمندان و فیلسوفان دوره مدرن

۴- سیر تحول و تغییر این نظریات (ویکو، بوسوئه، ولتر، هگل، هردر، مارکس)

۵- تفاوت نگاه مدرن به تاریخ به مثابه یک سیر کلان با نگاه قرون وسطی، یونانی و الهی

۶- نگاه ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی به مقوله تاریخ به مثابه رویدادها و رخدادها

درباره استاد: دکتر علی مرادخانی دانش آموخته فلسفه از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. از مرادخانی کتاب‌هایی نظیر «هگل و فلسفه مدرن» و «پایان تاریخ در نظر فلاسفه مدرن و پست‌مدرن» و نیز مقالات و درس‌گفتارهای متعددی درباره هگل و فلسفه منتشر شده است.

هزینه شرکت در دوره: ۱۲۰هزارتومان.

تخفیفات:

برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۶۰ هزار تومان

شرکت در یکی از دوره‌های جاری کانون: ۶۰ هزار تومان

ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۶۰ هزار تومان

با اعطای گواهی حضور در دوره

شروع جلسات از دوشنبه ۲  مرداد  ۱۴۰۲

دوشنبه هر هفته ساعت ۱۵ الی ۱۷

📞  پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷



دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.