ثبت نام درسگفتار برساخته سایبری با نگرش حکمرانانه

با بررسی کتاب عصر هوش مصنوعی و آینده انسانی ما _ این درسگفتار تلاش می کند تا به شناختی از درک ماهیت هوش مصنوعی و ابعاد آن از زاویه‌های مختلف علمی و شئون ادراکی مختلف، توام با دغدغه نظم تمدنی و تاثیری که بر سیاست‌های بین المللی و مناسبات جمعی دولت-ملت‌ها می‌گذارد؛ بپردازد.
ثبت نام درسگفتار برساخته سایبری با نگرش حکمرانانه

تاثیر جهان دیجیتال بر زندگی انسانی تا حدی است که هر امر نو پدید دیجیتال همه شئون زندگی او را مورد تحول و تغییر قرار می‌دهد. این تغییرپذیری از ایجاد شبکه‌های اجتماعی مختلف گرفته تا ابزارهای تکنولوژیک در امور پزشکی، علمی و سیاسی را شامل می‌شود. از جمله مهم‌ترین و بدیع‌ترین این امور نوپدید که تحلیل‌ها بر آن است که انقلاب پنجم تمدنی در جهان جدید محسوب می‌شود، پدید آمدن هوش مصنوعی و تاثیراتی است که نه تنها بر زندگی شخصی انسان‌ها می‌گذارد بلکه تعلیم و فرآیند آموزشی، تحقیقات دانشی، امور پزشکی، گفتگو های بین فرهنگی، سیاست‌های بین المللی، امور نظامی و سایر عرصه‌های زندگی انسانی را تحت تاثیر خویش قرار می‌دهد.

اهمیت این تاثیرگذاری بقدری است که اغلب کشورهای توسعه یافته پژوهش‌های عدیده‌ در زمینه هوش مصنوعی و پیامدهایی که برای هر حوزه از زندگی انسانی دارد برقرار داشته‌اند. برخی دانشمندان بزرگ درباب نگرانی از پیامدهای هوش مصنوعی در زندگی انسان‌ها و خطرِ حذف بسیاری از قابلیت‌های انسانی و پررنگ‌تر شدن حضورِ موجودات دیجیتالی در زندگی انسانی نشان دهنده اهمیت این پدیده متاخر می‌باشد. در این بین، هر فرهنگ و جامعه‌ای که دغدغه ایفای نقش تمدنی و حضور در نظم جهانی جدید را دارد ناگزیر از توجه به این پدیده جدید و بسیار موثر است.

درک ماهیت هوش مصنوعی و ابعاد آن از زاویه‌های مختلف علمی و شئون ادراکی مختلف توام با دغدغه نظم تمدنی و تاثیری که بر سیاست‌های بین المللی و مناسبات جمعی دولت-ملت‌ها می‌گذارد از جمله دغدغه‌های اصلی این دوره می‌باشد. در همین راستا ضمن توجه به کتابی مهم در این زمینه که با رویکرد نظم تمدنی به تاثیرات و ابعاد هوش مصنوعی می‌پردازد یعنی کتاب عصر هوش مصنوعی و آینده انسانی ما، به مسئله مهم مذکور خواهیم پرداخت.

از همین روی کانون اندیشه جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با درک ماهیت، تاثیرات و ابعاد هوش مصنوعی در نظم تمدنی جدید، دوره «برساخته سایبری با نگرش حکمرانانه» را با حضور احسان کیان‌خواه طی ۶ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت حضوری در اندیشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف و نیز مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد.

درباره استاد: احسان کیان‌خواه، پژوهشگر و مسئول مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

احسان کیان‌خواه دانش آموخته دکتری مدیریت فضای سایبر است. حوزه پژوهش و علاقه ایشان حکمرانی سایبری است.

محورهای دوره:

۱-تاریخچۀ هوش مصنوعی و سیر تکامل آن

۲-محدودیت‌ها و توانایی‌های هوش مصنوعی

۳-پلتفرم‌های شبکه‌ای جهانی و سایر جنبه‌ های مرتبط آن

۴-تاثیرات هوش مصنوعی بر امنیت و نظم جهانی

۵- تاثیرات هوش مصنوعی بر هویت انسان‌ ها

هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزارتومان.

تخفیفات:

برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۱۰۰ هزار تومان

شرکت در یکی از دوره‌های جاری کانون: ۱۰۰ هزار تومان

ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۱۰۰ هزار تومان

شروع جلسات از چهار شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲

چهار‌شنبه هر هفته ساعت ۱۴ الی ۱۶ تهران، خیابان آزادی، بعد از دانشگاه صنعتی شريف، كوچه صادقی، پلاك ۲، طبقه همکف، سالن اجتماعات دکتر روستاآزاد _ اندیشکده حکمرانی شریف

📞  پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷



دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.