ثبت نام درسگفتار حکمت عملی و مسئله علوم انسانی

این درسگفتار تلاش می کند تا حکمت عملی را در بستر تاریخی خود مورد بررسی قرار ‌دهد تا معنای اصلی و اصیل حکمت عملی تبیین شده و از این طریق میراث نهفته این حکمت متبلور گردد و سپس به نسبت حکمت عملی با علوم انسانی در جهان جدید و دوره کنونی بپردازد
ثبت نام درسگفتار حکمت عملی و مسئله علوم انسانی

حکمت اسلامی به عنوان میراث علمی جهان اسلام که موجِد و ناظر تمدن اسلامی در سده چهارم و پنجم بوده مهم‌ترین عامل جهت‌بخشی و تدبیر زندگی فردی و جمعی ما می‌باشد. حکمت اسلامی به دو ساحت حکمت نظری که مشتمل بر الهیات، ریاضیات و طبیعیات بوده و حکمت عملی که مشتمل بر تدبیر منزل و خانواده، سیاست مُدُن و اخلاق تقسیم می‌شود. حکمت عملی جنبه متعین و معطوف به امور و مسائل عینی زندگی انسان مسلمان می‌گردد که مبتنی بر آموزه‌های حکمت نظری، ساحت عینیت زندگی را تدبیر می‌نماید.

هرچند حکمت عملی در دوره معاصر دچار رکود شده و با ورود علوم انسانی جدید به این فرهنگ، وضعیت حکمت عملی در هدایت و تدبیر زندگی جمعی گرفتار زوال شده است اما غنای این حکمت به لحاظ پشتوانه معرفتی خود و نسبت وثیق‌اش با انسان مسلمان ایرانی و نیز تاریخ این سرزمین دارای ظرفیتی ژرف و کارآمد برای سامان دادن به زندگی مسلمین و تمدن اسلامی-ایرانی است.

بدین منظور، سرگذشتی که حکمت عملی از پی گذرانده و پشتوانه معرفتی که کسب نموده و نیز رابطه حکمت عملی با علوم انسانی در وضعیت اکنون از جمله خطوط اساسی درک حکمت عملی در نسبت با انسان مسلمان ایرانی امروز و جامعه اوست. در واقع، دستیابی به تمدن اسلامی ایرانی و سامان دادن زندگی جمعی براساس میراث خود مقتضی این مهم است که به سمت احیاء حکمت عملی گام برداشته و این گنجینه را در نسبت با حوزه علوم انسانی به گفت‌وگو و بحث بگذاریم.

از همین روی کانون اندیشه جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با حکمت عملی و نسبت حکمت عملی با علوم انسانی در جهان جدید، دوره «حکمت عملی و مسئله علوم انسانی» را با حضور امیر آقاجانلو طی ۸ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت حضوری در مدرسه تفکر و نوآوری نگاه و نیز مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد.

درباره استاد: امیر آقاجانلو، استاد حوزه و پژوهشگر فلسفه

امیر اقاجانلو دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ  التحصیل دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران است. حوزه پژوهش ایشان فلسفه ابن سینا، فلسفه هگل، سیاست و حکمت عملی در یونان و جهان اسلام بوده است. و درسگفتارهایی درباب فلسفه اسلامی و غرب ارائه کرده است.

هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزارتومان.

تخفیفات:

برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۱۰۰ هزار تومان

شرکت در یکی از دوره‌های جاری کانون: ۱۰۰ هزار تومان

ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۱۰۰ هزار تومان

شروع جلسات از سه‌شنبه ۹  آبان ۱۴۰۲

سه‌شنبه هر هفته ساعت ۱۰ الی ۱۲

📞  پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷



دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.