قدس در کشاکش خوانش‌های الهیاتی _ تمدنی

نشست علمی با موضوع «قدس در خوانش‌ های الهیاتی _ تمدنی» با حضور محمدهادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در اسکای‌روم کانون اندیشه جوان برگزار شد.
قدس در کشاکش خوانش‌های الهیاتی _ تمدنی

در نشست فلسطین در کشاکش خوانش‌های الهیاتی – تمدنی که به همت کانون اندیشه جوان برگزار شد، دکتر محمد هادی همایون، بحث خود را با بیان مقدمه‌ای راجع به اهمیت فلسطین آغاز کردند. بنا بر نظر ایشان نظرات مختلفی راجع به اهمیت فلسطین وجود دارد. مثلاً عده‌ای می‌گویند قدس قبله اول مسلمین و محل معراج پیامبر اکرم (ص) بوده پس محل مقدس و نورانی بوده است. اما از نظر ایشان این دو استدلال محل خدشه است. مثلاً ممکن است یهودیان بگویند که اینجا قبله دائمی ما و قبله موقت شما بوده است و ضمناً در این نگاه ما به رقابت میان ادیان دامن می‌زنیم که مخالف رویکرد آخرالزمانی است. درباره محل معراج پیامبر نیز، ایشان لحظات کوتاهی آنجا بوده‌اند؛ ولی پیامبران آنها در همان سرزمین زندگی کرده‌اند. پس از اساس باید با تنازع ادیان مخالف کنیم و وارد این بازی نشویم.

این پژوهشگر الهیات فلسطین افزود: پیامبر (ص) به این قبله رضایت نداشتند و طبق بیان قرآن، قبله اول برای امتحان بوده است که مسلمانان را بیازمایند و همه می‌دانستند که قبله اصلی، همان کعبه بوده است. پس از باب قبله اول بودن، قدس برای ما افتخاری ندارد که محل تنازع قرار بگیرد. همچنین درباره معراج پیامبر از صفت اقصی استفاده شده که به معنای مسجد دورتر می‌باشد نه لزوماً این مسجد؛ چرا که بنا بر روایات ما، مسجد اقصی، مسجد کوفه است که فضیلت بسیار بیشتری نسبت به مسجدالاقصی در فلسطین دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با تبیین موقعیت جغرافیایی – تاریخی خاص قدس، آنجا را مرکز اصلی ابهامات آخرالزمان دانستند. از نظر ایشان آغاز خلقت و زیست انسان در مسجد و حواشی مسجد کوفه بوده است و ماجراهای حضرت نوح و ابراهیم نیز در همین نقطه بوده است. بعد از گلستان شدن آتش بر حضرت ابراهیم (ع) ایشان تبعید نشدند و تا ۷۰ سال در همین منطقه باقی ماندند و مردم را دعوت می‌کردند؛ ولی تعداد خاصی به او ایمان نمی‌آورد. اهمیت کوفه و حوادث آخرالزمانی مثل سفیانی و پایتختی حکومت امام‌زمان (عج) در روایات ما تصریح شده است؛ ولی از یک زمانی کوفه قفل می‌کند. تا این که سیاست هجرت انبیا بعد از طوفان نوح مقرر می‌شود و ایشان اصحاب خود را در جهان توزیع می‌کنند و قاره‌های مختلف پیدا می‌شود. یکی از آن جاهایی که حضرت نوح آباد کردند و افرادی را به آنجا فرستادند، منطقه شام است و بعداً حضرت ابراهیم به همین منطقه رفتند. از لحاظ جغرافیایی، آنجا محل برخورد سه قاره اصلی جهان است و سینا و غزه، آسیا و آفریقا و اروپا را به هم وصل می‌کند. این ویژگی بسیار مهمی است و اصطلاحاً آنجا لولای جهان است. این سرزمین به دلیل تجاری بودن، محل برخورد انواع فرهنگ‌ها هست؛ برای مثال در زمینه حجاب می‌بینید که در لبنان و فلسطین همه نوع تدین و پوشش در کنار هم زندگی می‌کنند. هر چند پایتخت حکومت امام (عج) کوفه خواهد بود اما قدس، کلید رمزآلود فرج است

دکتر همایون در ادامه افزود: ما قائل به این هستیم که جریان حزب شیطان و صهیونیسم از لحظه سجده‌نکردن به حضرت آدم، به دنبال رخنه‌کردن در جریان هدایت بوده است و دائماً با انبیا و اولیا و جریان آخرالزمان درگیری داشتند. حکومت دینی آخرالزمان، قرار بوده است که از همین منطقه قدس توسط حضرت یعقوب و فرزندانش شروع شود اما با عملکرد خلاف فرزندان یعقوب در ماجرای حضرت یوسف، اینها به مصر رفتند و قدس که مرکز شروع حکومت دینی بود، خالی شد. بعد از قیام حضرت موسی (ع)، ایشان مأموریت یافتند که قوم بنی‌اسرائیل را از مصر به قدس برگرداندند در ادامه چون آنها نتوانستند عملکرد درستی داشته باشند این امکان تشکیل حکومت دینی از آنها سلب شد. در ادامه این ها خود تبدیل به حزب شیطان شدند و از این به بعد تحولات میان حزب‌الله و حزب شیطان در این منطقه رقم می‌خورد. یکی از اتفاقات این سرزمین، قدرت‌یابی حضرت سلیمان در اینجا بود که یک حکومت وسیع دینی تشکیل داد ولی بعد از ایشان بازهم این حکومت سقوط کرد و این منطقه به دو کشور تقسیم شد. یکی اسرائیل در شمال و دیگری یهودیه در جنوب که پایتخت یهودیه همین اورشلیم است. ظاهراً ما در تاریخ یک هولوکاست داخلی داریم در این منطقه که خودشان دست به قتل‌عام زدند و اسرائیل تقریباً از بین رفت و جمعیتشان نابود شد و تنها یهودیه باقی ماندند. اینجا بود که بنی‌اسرائیل به یهودیه تنزل پیدا کرد و قرآن هم وقتی افتخارات و خوبی‌های این قوم را می‌گوید تعبیرش اسرائیل است ولی آنجا که می‌خواهد ذم کند از تعبیر یهود استفاده می‌کند. بعداً در پوشش اسیر حکومت بخت‌النصر، بخشی از یهودی‌ها به این منطقه رفتند تا در تحولات آخرالزمان مؤثر باشند. بخشی از این یهودیان با قصد تحریف تورات مدعی شدند که در حملة بخت‌النصر به سرزمین قدس، تورات در آتش سوخته است و باید بازنویسی شود. آنها یک رهبری به نام عزیر داشتند که آن عزیر قرآن نبود و یک کاهن بود و او در قدس، تورات را تحریف کرد و کتاب جدیدی نوشت. پس مسئلة اصلی همان یهودیان قدس بودند و اتفاقات بعدی در سراسر جهان توسط خودشان رقم خورده است.

این پژوهشگر حوزه یهودشناسی خاطرنشان کرد: یهودی‌ها در سراسر جهان پخش شدند و در زمان اشکانیان در ایران هم نفوذ کردند. یهودی‌ها یک اقلیت به شدت پیچیده و عجیب هستند. ما متأسفانه فکر می‌کنیم که مثلاً آمریکا یک کشور مسیحی است که لابی‌های صهیونیستی مثل آی پک در آن تأثیر می‌گذارد در حالی که واقعاً این‌طور نیست و این کشور از اساس یهودی است؛ یهودی به معنای حزب شیطان و صهیونیست بودن!

در طی زمان به مرور روم و ایران از دستشان گرفته شد و یهودی‌ها به آندولس رفتند. آندلس آن زمان مسلمان بودند و در همین منطقه، شروع ارتباط بنی‌امیه با یهودی‌ها بود تا این که در ۱۴۹۲ یهود و بنی‌امیه با هم به آمریکا رفتند و به دروغ گفتند که آنجا را کشف کردند در حالی که افرادی آنجا زندگی می‌کردند.

دکتر همایون افزودند: قدس قرار بود فتح شود اما در زمان حمله خلیفه دوم با صلح‌کردن کار را فیصله دادند و همین بنی‌امیه که از اساس صهیونیست و حزب شیطان بود، اتفاقات کربلا را رقم زد. حضرت زینب (س) هم در سفر اسارت به شام، مطالبی گفتند. تا این که در تاریخ، کار اینها به سازمان ملل و جنگ‌های ۸۰ سال اخیر رسید و بیشتر جنایت‌های وحشیانه تاریخ را همان‌ها رقم زدند. پس قدس محل تقابل سپاه حزب‌الله و حزب الشیطان است و ما نیازی به روایت‌های دیگری که در این باره می‌شود نداریم.

در پایان نیز دکتر محمد هادی همایون، با ترسیم فضای آخرالزمان و جنگ اصلی میان حزب‌الله و حزب الشیطان، فرمودند که با ظهور امام‌زمان (عج) و بازگشت حضرت مسیح (ع) از معراج آسمانی، فوج‌فوج از مردم مسیحی، مسلمان می‌شوند و با فروپاشی اسرائیل، حوادث آخرالزمانی شروع خواهد شد. در قرآن نیز، فروپاشی اسرائیل را مسئله‌ای درونی عنوان کرده و اصلاً نیازی به جنگ شدید نیست. ما اکنون در آستانة نابودی اول اسرائیل هستیم ولی این سازمان باقی می‌ماند و در دوره رجعت نیز یک باره دیگر اینها نابود خواهند شد و پشت‌صحنه‌شان لو می‌رود که این گروه همان حزب الشیطان هستند.

پیامبر اسلام (ص) فرمودند که چقدر مشتاق برادرانم در آخرالزمان هستم. آنها کسانی هستند که از روی نوشته‌های کاغذ به من ایمان می‌آورند. امام صادق (ع) در ذیل این روایت سه بار فرمودند که اینها والله اهل قم هستند. ان‌شاءالله این جریان مقاومت و انقلاب اسلامی ما باشیم که مؤثر در ظهور خواهیم بود.

مطالب مرتبط:

فیلم نشست قدس در خوانش‌های الهیاتی _ تمدنی

صوت نشست قدس در خوانش‌های الهیاتی _ تمدنی

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.