ناکارآمدی رسانه ملی جمهوری اسلامی را بدهکارترین کشور دنیا در حوزه ناکارآمدی کرده است

ناکارآمدی رسانه ملی جمهوری اسلامی را بدهکارترین کشور دنیا در حوزه ناکارآمدی کرده است

مادامی که ناکارآمدی رسانه ملی در جمهوری اسلامی و ناکارآمدی مدیران رسانه ای حل و فصل نشود جمهوری اسلامی بدهکارترین کشور دنیا در حوزه ناکارآمدی است.

کوشکی بیان داشت: کارآمدی یک مفهوم عامه فهم درست دارد که آن مفهوم فایده است یعنی وقتی انسان با یک پدیده جدیدی مواجه می شود سوالی که در ذهن او پدید می آید چیستی، فایده، کارآیی و کارآمدی آن است. حقیقت آن است که انسان ها محصولات مختلف را خلق می کنند تا نیازی را برطرف و رفع کنند؛ بنابراین زمانی که صحبت از کارآمدی یک نظام سیاسی می شود یعنی خروجی آن نظام سیاسی چیست و برای جامعه چه فایده ای دارد؟

وی افزود: برخی از محصولات وجود دارد که نظام های مختلف سیاسی در آن محصول مشترک هستند و نخستین محصول سیاسی که همه نظام های سیاسی در آن مشترک هستند نظم و امنیت است. امروز در بسیاری از نقاط جهان حکومت ها کار ویژه اولیه و اصلی خود را ایجاد نظم و امنیت در جامعه قرار داده اند. در درون مفهوم نظم و امنیت مفاهیم زیاد مانند مفهوم عدالت، پاسداری از حق و … نهفته شده است. بنابراین نظام جمهوری اسلامی ایران همواره با این پرسش مواجه می شود که دلیل روی کار آمدن این نظام چیست؟ چه فایده ای خواهد داشت؟ چه اهدافی به وسیله این نظام محقق خواهد شد؟ این نظام برای پاسخ به کدام نیازها تاسیس شده است؟؛ یادآور می شود پاسخ ها متنوعی به این پرسش ها داده شده است.

استاد دانشگاه ابراز کرد: یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی ایران همانند دیگر نظام ها ایجاد نظم و امنیت آن هم بر اساس زاویه دید انقلاب اسلامی است و اداره کشور یکی از مقوله های نظم به شمار می رود. برخی افراد هستند که معتقدند جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با جوامع دیگر یک کارنامه سراسر شکست داشته است و اغلب ایران را با کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی و ترکیه و … مقایسه می کنند حتی یک زمانی با افغانستان مقایسه می کردند و می گفتند جمهوری اسلامی ایران حتی از افغانستان هم عقب تر است. بعضی نیز جمهوری اسلامی ایران را با شعارهایی که دارد مقایسه می کنند و می گویند شعارهای انقلاب اسلامی اهدافی بودند که نظام برای دست یابی به آن اهداف تاسیس شد، آنان بررسی می کنند که در دهه های مختلف تا چه میزان شعارها محقق شده است. همچنین با نگاه دیگری نیز نظام جمهوری اسلامی ایران سنجیده می شود که در این نگاه جمهوری اسلامی ایران را محصول بشری می داند که زیر ساخت اندیشه ای و دینی دارد که این نظام نیز به دلیل بشری بودن دارای نقاط قوت و ضعف است.

کوشکی گفت: جمهوری اسلامی تا به امروز در یک حوزه به شکل فاجعه باری ناکارآمد بوده است و آن مساله و بحران ناکارآمدی در حوزه رسانه، فرهنگ و زبان است. در دنیا به هر کدام از نظام ها با هر قالبی که نگاه می کنیم می بینیم که آنها می آیند و بر آن چیزی که هستند یک بازنمایی می کنند و تصوری از خودشان ارائه می دهند. تصوری که آنان به مردم نشان میدهد این است که آیا این نظام کارآمد بوده یا نبوده؟ و چرایی کارآمد بودن و نبودن را برای مردم توضیح می دهد. نظام جمهوری اسلامی ایران جز معدود نظام هایی است که روایتی از خودش به شهروندان ارائه نمی دهد یا روایتی که از خودش به شهروندان ارائه می دهد به قدری روایت کج و غلطی است که عموم شهروندان آن روایت را باور نمی کنند. مهمترین معضل ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران این است که نمی تواند خودش را برای مردم توصیف کند که من چه هستم! شاید بزرگترین ناروایت جمهوری اسلامی رسانه ملی باشد. تصاویری که رسانه ملی از نظام جمهوری ایلامی ارائه می دهد نه دوستان و نه دشمنان را راضی نمی کند.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی یک امتیازاتی در جهان دارد که کمتر نظام سیاسی دارد اما کسی آن امتیازات را باور نمی کند و شاید نقاط ضعفی که دیگر نظام ها هم دارند را داشته باشد اما آن نقاط ضعف ده ها برابر بازنمایی می شود و اکثریت جامعه فقط اخبار و روایت های منفی از نظام را دارند. این در حالی است که روایت آمریکایی ها و اسرائیلی ها بسیار امیدوار کننده تر است. آنان در رسانه خود چنین می گویند که ایرانیان بسیار باهوش و سیاستمدار هستند و … ؛بنابراین جمهوری اسلامی ایران نه توانسته خودش را توصیف کند و نه توانسته بر خلاف کشورهای غربی عیوب خود را کوچک و نقاط قوت را پر رنگ کند. بر این اساس تا زمانی که جمهوری اسلامی عجیب ترین اقدامات رفاهی و امنیتی را برای شهروندان خود انجام دهد و زبانش در رسانه الکن و لال باشد بحران ناکارآمدی در این جامعه وجود خواهد داشت.

استاد دانشگاه اضافه کرد: در حوزه رسانه تقریبا عقلانیت نداریم به نظر دستی در کار است تا روایتی از کارآمدی نظام ایران در رسانه های داخلی همیشه به صورت غلط ارائه شود. این  روایت ها به شیوه ای در رسانه ها انجام می شود که کسی  آن را باور نمی کند. این ناکارآمدی در رسانه بزرگ ترین مشکل است.

کوشکی تصریح کرد: میخواهم مثالی بزنم حزب الله لبنان یکی از گروه های وابسته به نظام انقلاب اسلامی است که به شدت در داخل و خارج از لبنان زیر هجمه رسانه ای قرار دارد اما حزب الله توانسته با رسانه خودش بین حامیان خودش ممتاز باشد و کسانی که حامی حزب الله هستند به المنار اعتماد دارند و خودشان را یک نیروی قدرتمند و با توانایی ها بالا می دانند و به خودشان افتخار می کنند و اخبار و روایت های منفی دشمن را جدی نمی گیرند و نقاط ضعف حزب الله را هم بزرگ نمی کنند. اگر واقعا علت هجمه های رسانه ای باشد چطور لبنان توانسته با رسانه های خود اعتماد مخاطبان را جلب کند و در جامعه لبنان و جهان عرب علی رغم همه سم پاشی ها با استفاده از رسانه تصویر مثبت خود را در اذهان عمومی از جمله مسیحیان ، مسلمانان از مذاهب مختلف و عرب های مارکسیست ترسیم کند. لبنان خودش رسانه کارآمد دارد. برای مثال اگر حزب الله نمره ۱۶ دارد المنار نمره حزب الله را ۱۹ نشان می دهد و مخاطبان نیز این نمره را قبول دارند. اگر رسانه ملی و دیگر رسانه ها روایت درستی از نظام جمهوری اسلامی داشتند حامیان نظام جمهوری نباید نظر منفی نسبت به آن داشتند. متاسفانه همواره وزارت ارشاد، رسانه ملی و یا نشریات دست افراد نااهل و یا ناتوان بوده است. مادامی که جمهوری اسلامی ایران این معادله را حل نکند و افراد توانمند و وفادار را در مصدر رسانه قرار ندهد نمی تواند تصویر درستی از خود روایت کند.

کوشکی گفت: دولت های ما تا کنون درکی از رسانه نداشتند و تنها دولتی که درک درستی از رسانه و قدرت آن داشت دولت خاتمی بود که درک درست او از رسانه با جریان اصلی انقلاب مغایر بود اما او قدرت رسانه را می شناخت برای همین پایه هایی را در رسانه بنا گذاشت که همچنان باقی است اما در مسیری که با مسیر انقلاب اسلامی سازگار نیست.

وی بیان کرد: مدیریت رسانه ملی تابع ای از خواست خود رسانه است رسانه ملی یک اتفاق رسانه ای هنری و فرهنگی نیست یک اتفاق اداری است و مدیریت آن که ظاهرا توسط رهبر انتخاب می شود واقعا توسط رهبری انتخاب نمی شود اما به رهبری پاسخ گو نیست به یک هیات دیگری پاسخگو است که ربطی به رهبری ندارد و این اختلالات عجیب و غریب در حوزه رسانه ملی نتیجه اش آن می شود که این رسانه در حد دو دقیقه هم فیلم برای مدافعان حرم در سالهایی که کشور در جنگ نیابتی بود نساخت. همه دنیا درباره این جنگ نیابتی آگاهی داشتند اما رسانه ملی ما خود را به بی خبری می زد.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مادامی که ناکارآمدی رسانه ملی در جمهوری اسلامی و ناکارآمدی مدیران رسانه ای حل و فصل نشود جمهوری اسلامی بدهکارترین کشور دنیا در حوزه ناکارآمدی است و هر چه تلاش کند تلاش آن دیده نمی شود.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.