نشست حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه

نشست علمی با موضوع «حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه» با حضور حسین بابایی مجرد در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار می شود.
نشست حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه

لایحه برنامه هفتم توسعه، آخرین برنامه سند چشم‌انداز بیست ساله کشور است که در هفت بخش کلان و ۲۶ فصل که سیاست‌های کلی مربوط به این بخش‌ها را مدنظر دارد، تنظیم شده است. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های این لایحه، بخش فرهنگی-‌اجتماعی است که در چندین بند اساسی مانند فرهنگ عمومی و سبک‌زندگی، جمعیت و خانواده، سیاست داخلی و ارتقای سلامت اجتماعی، تأمین اجتماعی و سیاست‌های حمایتی و صنعت گردشگری و صنایع‌دستی تدوین شده است.

به زعم برخی تحلیل‌گران، این لایحه حداقل در بخش فرهنگی و اجتماعی نتوانسته اهداف سیاست‌های کلی ابلاغی را پوشش دهد و با خلأ‌هایی که به همراه دارد، قابلیت تحقق را در زمینه‌های مختلفی از خود سلب کرده است. برای نمونه منتقدان اشاره دارند که مقوله فرهنگ در این برنامه در حاشیه قرار گرفته و جایگاهی اساسی به آن داده نشده است. از سوی دیگر، در این برنامه نسبت فرهنگ با اقتصاد به خوبی تبیین نشده و اهدافی دنبال شده که گاه بسیار ایده‌آلی، بلندپروازانه و غیرقابل تحقق به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، رهبر معظم انقلاب در دوسال پی‌در‌پی با موضوع «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» آن را مورد تأکید قرار داده و آن را تحولی فراتر از تغییر ساختار اداری و سازمانی دانستند؛ اما متأسفانه این امر در لایحه ارائه‌شده، صرفاً به تعدادی نهاد‌ها و تشکیلات و دستگاه‌های فرهنگی خلاصه شده است. به همین خاطر این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به تأکید رهبر انقلاب و مقامات بالادستی کشور بر لزوم بازسازی ساختار فرهنگی، چگونه از این امر ضروری در برنامه توسعه غفلت شده است؟

 در همین راستا قصد داریم تا در پنج شنبه ۲ آذر ماه ساعت۱۲:۳۰ با حضور دکتر حسین بابایی مجرد نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه» برگزار نماییم.

این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.