نشست مطالعات اسلام پژوهی در غرب

نشست مطالعات اسلام پژوهی در غرب

از زمان تدوین قرآن به‌عنوان نخستین و معتبرترین منبع مکتوب اسلامی تا به امروز، دانشمندان مسلمان آثاری پُرشمار در عرصه‌های گوناگون تفسیر، حدیث، تاریخ، فقه، اخلاق، کلام و فلسفه تألیف کرده‌اند و کتابخانه‌ای غنی از علوم اسلامی به جای گذاشته‌اند. شناخت دقیق و عمیق این میراث مکتوب از مهم‌ترین برنامه‌ها در پژوهش‌های معاصر در حوزه اسلام است. پیشینه مطالعه و بررسی ابعاد گوناگون اسلام در غرب به دوره قرون وسطی بازمی‌گردد اما نخستین بار در دوره مدرن به شکل منسجم و ساختارمند درآمد.

اینک و در آستانه دهه سومِ سده بیست‌ویکم میلادی بی‌تردید نمی‌توان اسلام‌پژوهی مجموعی از مطالعات میان‌رشته‌ای و متکثر را در مرزها و محدوده‌های جغرافیایی، زبانی و عقیدتی محصور کرد و هیچ محققی را از پژوهش درباره متون مقدس اسلام و بررسی عقاید و اعمال مسلمانان بازداشت. قرآن متنی وحیانی متعلق به ادبیات مکتوب جهان است و تاریخ جزیره‌العرب در زمان ظهور اسلام بخشی مهم از تاریخ خاورمیانه در دوران باستان متأخر به شمار می‌‌آید. با این همه، مرزهای جهان اسلام در دنیای معاصر بسیار گسترده‌تر از سده‌های پیشین است و مسلمانان فراوانی در اقصی نقاط دنیا از جمله اروپا، امریکا، چین، روسیه و اندونزی حضور دارند.

در همین راستا قصد داریم تا در روز دوشنبه ۳۰ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح با حضور دکتر سعید طاووسی مسرور نشستی حضوری در محل کانون اندیشه جوان تحت عنوان «مطالعات اسلام پژوهی در غرب» برگزار نماییم.

همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است.

دیدگاه شما

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.